Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Nästa
Dokumentärer 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Dokumentärer
… och en kultur i många stycken som hämtad ur Vedaskrifterna, tydligen; men inte härstammande från, utan delar ursprung med dem. (Just det framgår dock inte av filmen.) Överförd muntligt, i såpass igenkännlig form, genom tre- eller kanske fyratusen år, snabbt minskad under nittonhundratalet och nu på sitt yttersta om inget radikalt görs. Vilket en del försöker göra. Men räcker det, och kan man i så fall undvika att bli förstörda av turism istället?


16 februari 2013, 04:08
Medlem
Inlägg Re: Dokumentärer
Dokumentär om countertenorer, kanske något för Schubbe?
http://www.svtplay.se/video/1069227/sant-och-falskt-om-musikens-hogsta-mansroster

Ska titta på den nu.


4 mars 2013, 20:41
Medlem
Inlägg Re: Dokumentärer
Finns det kvinnor med en manlig huvudröst som vill ut? :P


4 mars 2013, 21:21
Moderator
Inlägg Re: Dokumentärer
Döttrar som valuta.

Och en västvärld som först göder fanatiker, sedan undrar varför de blir starka, sedan inte "har råd" att ställa sig på offrens sida utan låter ännu maktlösare lokala myndigheter ge sig på dem (offren) de med.

Nioåriga flickor på permanent flykt med det som finns kvar av deras familjer, och som konstaterar att "om de tar mig klarar jag nog inget annat än ta livet av mig".

URL Play skrev:
I Afghanistan sitter opiumodlande bönder som i en rävsax mellan talibaner, narkotikasmugglare och regering. Slår skörden fel kan bönderna få betala med sina barn. Barnen som helst ska vara unga flickor, hålls som gisslan tills föräldrarna kan betala. Ofta förlorar föräldrarna barnen som kan hamna i tvångsgifte och trafficking. Myndigheterna i sin tur söker efter de illegala odlingarna och förstör dem. Det är bönderna som får ta konsekvenserna.

Längd: 52:42 Sändes: lördag 2 mars. 2013 Tillgängligt t.o.m. söndag 25 aug. 2013


4 mars 2013, 22:36
Moderator
Inlägg Re: Dokumentärer
Musiktips är alltid intressanta. Få se om jag orkar se den där filmen typ nu.

CodeRedAlert skrev:
Finns det kvinnor med en manlig huvudröst som vill ut? :P

Ett tidigt exempel på man med kvinnlig huvudröst som ville ut var ju Zeus. Fast det kanske tangerar det förhatliga f-ämnet.


5 mars 2013, 16:55
Medlem
Inlägg Re: Dokumentärer
CodeRedAlert skrev:
Dokumentär om countertenorer, kanske något för Schubbe?


Tack för tipset.


5 mars 2013, 19:28
Moderator
Inlägg Re: Dokumentärer
http://www.svtplay.se/video/1105690/tjuvgods
Citera:
Sändes: ikväll 20.00  -   Tillgänglig till: lör 20 apr   -   Längd: 58 min

Tjuvgods är en kamratförening som driver secondhand-butik och ett boende för folk som levt hårda liv utanför samhällets ramar. Här möter vi Nina som drömmer om ett vanligt liv, Lasse som pantsätter sin älskade gitarr i slutet av varje månad och Jörgen som är för frisk för att få hjälp från socialen med bostad [och fr sjuk för att klara sig själv]. Och så Curre, som är som en farsa för allihop.

Åtminstone jag kan ju undra hur det kom sig att man själv inte hamnade där de har varit. Vad som är skillnaden kan nog vara mindre givet än man tror. I de skador som gör en ofärdig (medfödda eller förvärvade) verkar den inte stor i alla fall.

Och vad i skillnaden som är tur eller otur, jämfört med just de här människorna som trots allt har lyckats överleva till att skapa något.


21 mars 2013, 22:24
Moderator
Inlägg Re: Dokumentärer
+ diverse extrasnuttar:
http://www.svtplay.se/klipp/1112071/extramaterial-aldo-tjuvgods-nya-kock


22 mars 2013, 02:38
Medlem
Inlägg Re: Dokumentärer
Citera:
Vad hände med grabbarna på kåken?
http://www.svt.se/dokumentarfilm/vad-hande-med-grabbarna-pa-kaken
Efter drygt 20 år återvänder Tom Alandh och Björn Henriksson till Hällbyfängelset. Vad hände egentligen med männen som de mötte då?
Sändningstider:
SVT1 Tisdag 26 mar 2013 kl 21.00
SVT1 Onsdag 27 mar 2013 kl 11.45
SVT1 Onsdag 27 mar 2013 kl 01.05
SVT1 Söndag 31 mar 2013 kl 07.35


Citera:
svt2 ikväll 18.00
Kommer att publiceras i SVT Play

Dokumentär från 2012. Var kommer bilden av djävulen från? Vad betyder den och varför är den både attraherade och frånstötande? Djävulen som karaktär vandrar mellan Bibeln och rock'n'roll på en tunn lina. Vilken roll spelar han, i såväl religionen som populärkulturen?
Även i SVT2 25/3, K 26/3, SVT2 26/3 och K 29/3


24 mars 2013, 07:04
Medlem
Inlägg Re: Dokumentärer
Tar gärna emot tips på dokumentärer om Nanjingmassakern. Jag såg början av en i TVn för flera år sedan, men kan tyvärr inte ge flera ledtrådar till vad det var för dokumentär än vad den handlade om. Orkade bara se början eftersom det var sent och jag skulle sannolikt upp tidigt nästa morgon. Även om eventuella tips kanske inte råkar vara just den dokumentären så börjar jag bli trött på min ovanligt stora kunskapslucka.


25 mars 2013, 14:37
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron