Ny tråd Svara på tråd  [ 120 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Nästa
Wikileaks gör det igen! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Wikileaks gör det igen!
Nej, det där är inte alls bra; påstådda demokratier som anammar diktaturers språkkontroll.

Dock är jag lite dubbel till wikileaks: Att avslöja grova missförhållanden som utövarna (inte bara diktaturer, utan även påstådda demokratier) vill mörklägga är bra, men att så oreflekterat spamma ut stora mängder dokument gör att jag misstänker att syftet är ett annat (till exempel att avslöja saker för avslöjandets skull eller att tvinga fram en total öppenhet i alla frågor). Vilket syfte har Wikileaks egentligen?

När får vi se aspieforums mer slutna avdelningar i Wikileaks? ;)

6 december 2010, 02:30
Moderator
Ufo skrev:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2240691/paypal-stanger-av-wikileaks-konto
Citera:
Betaltjänsten Paypayl stängde på fredagen Wikileaks konto,

Citera:
Sedan fredagen är det inte längre möjligt att donera pengar till Wikileaks konto på Paypal, då företaget menar att Wikileaks har brutit mot användarvillkoren.
Savanten Svante skrev:
Citera:
Studenter i USA ges ett vänligt råd att inte prata om WikiLeaks med sina vänner om de vill ha jobb efter examen. Rådet kommer inifrån statsförvaltningen. Den sortens subtil skrämsel har jag aldrig någonsin sett i väst tidigare, men den förekommer i… ja, just det. Kina och Iran.

http://rickfalkvinge.se/2010/12/05/informationskriget-eskalerar/

Det vill säga de börjar faktiskt bli rädda på allvar.

Men även om en del av den rädslan kan gälla värdigare föremål än deras egen och medbrottslingars säkerhet, till exempel deras lands eller den jämförelsevis fria världens, så vet vi ju att de i allmänhet är skurkar. Det fanns det redan tillräckligt många bevis på och har alltid funnits för den som har vetat var man ska leta.

Att det sedan är "systemet" som gör makthavare och överklass(-män) till skurkar är ju sant det med på sitt sätt, men vad är då systemet heller värt – redan bortsett från att de själva satte ner foten om det personliga ansvaret t.ex. i Nürnberg?

Visst, men det finns ju inte veterligen finns något okorrumperat sätt att styra stora stater och företag på? Det håller ändå på att gå alldeles moraliskt överstyr, blir mitt svar. Det är numera rena missbrukarbeteenden som premieras i både makt- och penningsöket. Missbrukarens omättlighet, hänsynslöshet mot omvärlden, mönster som kroppens signalsubstanser lär sig att fungera efter, allt.

Så... ?

6 december 2010, 02:56
Medlem
Nu har ricks sida sänkts. Den är tillfälligt kopplad till piratpartiets site. Därför kopierar jag nu texten som inte går att nå:

Citera:
Saker går vansinnigt fort nu. Igår skrev jag om att höga politiker går ut i media och vill att uppgiftslämnare till media ska skjutas, eller åtminstone lönnmördas. Det är så det går till i Kina och Iran. Och nu även här i Väst.

Idag har det kommit mer, mycket mer av den där "Välkommen till Kina"-känslan. Ett axplock:

Studenter i USA ges ett vänligt råd att inte prata om WikiLeaks med sina vänner om de vill ha jobb efter examen. Rådet kommer inifrån statsförvaltningen. Den sortens subtil skrämsel har jag aldrig någonsin sett i väst tidigare, men den förekommer i... ja, just det. Kina och Iran. Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om hur det går kalla kårar när en statstjänsteman antyder, bara antyder på det där sättet att "det kanske går dåligt för dig om du diskuterar det här med vänner och bekanta".

Schweiz letar efter sätt att stänga WikiLeaks' bankkonto, utöver att PayPal redan har stängt ett av inflödena.

Australiensisk polis letar efter och funderar på om man kan sätta dit Julian Assange för något brott. (I normalfall går man åt andra hållet: man hittar brottet först och sedan hittar man en gärningsman; att göra tvärtom är att be polisen ta hand om en besvärande person på vilket sätt som helst och har inte i ett rättssamhälle att göra.) De undersöker dessutom möjligheterna att göra honom statslös genom att göra hans australiensiska pass ogiltigt.

Under tiden har WikiLeaks höjt sina försvarsinsatser och gör det nu enkelt för vem som helst att sätta upp en spegelkopia av hela WikiLeaks, så att sajten distribueras över massor av olika servrar och länder. Sanitarium satte upp steg-för-steg-instruktioner på svenska (och jag har redan satt upp en egen spegel hemma hos mig, det var enkelt). Mindre än 24 timmar efter det arbetet började är WikiLeaks spegelpublicerat fullt ut på över 200 ställen.
Historiska paralleller

Jag brukar ibland säga att allt detta har hänt förut, och allt detta kommer att hända igen. Jag skrev igår att man angriper infrastrukturen för att hindra information och idéer att komma ut (och dagens händelser fortsätter på samma tema, plus att man börjar skrämma människor från att prata om det). En viktig parallell hände under andra världskriget här i Sverige.

Man kunde inte förbjuda tidningar att tryckas, det hade grundlag sett till. På något sätt ville man ändå få stopp på vissa tidningar, framför allt kommunistiska och antinazistiska. De var... besvärande. Det var då som något ljushuvud kom på att man kan förbjuda dem att transporteras på järnväg och väg, även om man inte kan förbjuda själva tryckningen. Då skulle ju idéerna inte komma ut. Det kallades för transportförbud och lagen gällde 1940-1943.

Parallellerna är slående. Man lyckades inte stänga ner obekväma publikationer, utan angrep i stället infrastrukturen från maktens håll. Även responsen är väldigt lik det som händer idag: aktivister kring dessa politiska tidningar, massor av aktivister, byggde snabbt upp ett volontärnätverk för att bygga upp en ny fungerande distribution och bära ut tidningarna på egen volontärkraft. Det fungerade. Angreppet mot infrastrukturen för att tysta idéer misslyckades.

1949 skrevs det in i svensk grundlag att ingen får vägra att transportera en tidning på grund av dess innehåll. Då hade det tidigare angreppet på infrastrukturen fallit i stor skam.

Det gäller att upprepa historien. Det är upp till oss, här och nu, att fortsätta kämpa för en fungerande infrastruktur. Så länge idéerna kan bäras ut, så har de som förespråkar censur ingen chans.

6 december 2010, 18:39
Medlem
Schueberird skrev:
Vilket syfte har Wikileaks egentligen?
Bra fråga.
Men jag hoppas den bidrar till ett samhälle med bättre insyn hos de som styr.
Att vi här i Sverige får tillbaka vår offentlighetsprincip och att den införs i andra länder.

Kommer vi bara dit, så tror jag att människorna själva i samhället ordnar mycket av våra orättsvisor.

6 december 2010, 20:20
Medlem
Kriget har startat. Massiv ddos mot paypal som stoppade donationer till wikileaks.

6 december 2010, 21:40
Medlem
Schueberird skrev:

Hjälper du mig att sprida "aspieleaks"?

Ja, jag menar allvar, och jag riktar det inte bara mot dig.

7 december 2010, 01:03
Moderator
Helt onördmässigt stickprov nyss: både Amazons och Paypals sajter kom upp på en gång. :(

7 december 2010, 04:14
Medlem
Savanten Svante skrev:
Schueberird skrev:

Vilket syfte skulle "aspieleaks" ha? Ska jag tolka det som att PM och medlemmars mer privata inlägg skulle offentliggöras (med eller utan tillåtelse)?

7 december 2010, 12:48
Medlem
Schueberird skrev:
Savanten Svante skrev:
Schueberird skrev:

Vilket syfte skulle "aspieleaks" ha? Ska jag tolka det som att PM och medlemmars mer privata inlägg skulle offentliggöras (med eller utan tillåtelse)?

...och all övrig förment privata kommunikation inom aspieforum? Om du menade ditt svar som ett direkt svar på min fråga, så kan det ju tolkas så.

7 december 2010, 13:10
Medlem
Hmm.

Näe, så menade jag ju inte egentligen. (eftertankens kranka blekhet)

Men tankeleken gillar jag, för att försöka förstå VAD som är okej att läcka och vad som INTE är okej att läcka.

Men att aspieläcka lite om olle öberg kanske inte är fel?

7 december 2010, 14:27
Ny tråd Svara på tråd  [ 120 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.