Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Subventioner till djurplågerinäringen
Författare |
Meddelande |
Yetin
Medlem
|
Re: Subventioner till djurplågerinäringen
| | | | Ufo skrev: Men det är ok att ignorera hur havsvattnet släpper koldioxiden? Du kan göra ett eget experiment hemma om du vill. Köp två flaskor kolsyrad dryck, öppna båda två. Den ena ställer du i kylen och den andra i rumstemperatur. Vilken släpper ut koldioxiden först? Blev den som ställdes i rumstemperatur varm av koldioxidutsläppet eller släppte det koldioxiden pga värmen? | | | | |
Vi vet ju även hur mycket koldioxid som släpps ut av havsvattnet, det finns ju temperaturmätningar av havsytan och det är känt hur temperaturen påverkar lösningsförmågan. Det är ingen okänd källa till koldioxid. Havet är trots temperaturökningen en nettotransportör av kol bort från atmosfären om jag inte minns fel.
|
14 september 2011, 22:59 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Jo tacka faan för det, annars skulle vi dött för länge sedan. Men nu är det inte frågan om särskilt stora variationer, det rör sig om några få ppm. Som beror på att vattnets temperatur har höjts.
|
15 september 2011, 01:13 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Enligt min kollega är det senaste att man använder blågröna alger för att odla kött. Det är både billigare och kräver mindre energi. Algerna finns ju "överallt" och lever på solljus. Man kan ha odlingen på taket, så försörjs den med energi naturligt. Dessutom konsumerar algerna koldioxid. Rent tekniskt går det till så att man pressar sönder och rengör algerna och tillsätter tillväxtämnen. Man har gjort en livscykelanalys som visar att denna produktion jämfört med konventionell köttproduktion i Europa kräver 7-45% mindre energiförbrukning (med undantag för höns), 78-96% lägre "GHG emissions" (vad nu det är), 99% mindre markanvändning, och 82-96% mindre vattenförbrukning. Variationen i siffrorna beror på att man jämfört med olika slags kött (Tuomisto, H. L., & Teixeira de Mattos, M. J., "Environmental Impacts of Cultured Meat Production", Environmental Science & Technology, XXXX, XXX, 000-000 (pre-published version)).
|
15 september 2011, 23:50 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
| | | | Incognita skrev: Man har gjort en livscykelanalys som visar att denna produktion jämfört med konventionell köttproduktion i Europa kräver 7-45% mindre energiförbrukning (med undantag för höns), 78-96% lägre "GHG emissions" (vad nu det är), 99% mindre markanvändning, och 82-96% mindre vattenförbrukning. Variationen i siffrorna beror på att man jämfört med olika slags kött (Tuomisto, H. L., & Teixeira de Mattos, M. J., "Environmental Impacts of Cultured Meat Production", Environmental Science & Technology, XXXX, XXX, 000-000 (pre-published version)). | | | | |
Häftigt! (De försök som jag läste om måste alltså ha använt en annan metod.) Hur smakar detta odlade kött då? Struktur och tuggmotstånd? Med viss reservation alltså för okänd smak (och ätupplevelse), så borde det ju helt klart satsas mer på dessa tester/forskningar/försök. Blågröna alger? Jag gissar att man inte kan använda de så kallade giftalgerna. Eller?
|
16 september 2011, 03:00 |
|
|
Axolotl
Medlem
|
Blågröna alger är anledningen till att lax har en bra fettsammansättning som jag har förstått det. Man borde kunna odla blågröna alger för att producera nyttig olja,kanske.Alger kanske går att odla i typ öknen så löser man alla mänsklighetens problem på en gång.
|
16 september 2011, 16:31 |
|
|
Incognita
Moderator
|
De giftiga? Bra fråga. Det skulle ju lösa mycket. Får kolla med min kollega igen. Han skulle maila en länk till en hemsida med massor av information, men det mailet har av någon anledning inte kommit fram. Hur det smakar förtäljer inte historien. Jag vet inte om man har kommit så långt att någon provsmakat. Jag skulle gissa att man kan behöva jobba lite på den biten. Men på något sätt programmerar man väl om cellerna till att bli just muskelceller, och tränar dem med elektriska impulser. Det svåra är väl att göra något annat än färs. Och får man det att hänga samman i filéliknande bitar tänker jag att strukturen torde bli ovanligt regelbunden, inte som verkliga muskler som belastas som en helhet snarare än fiber för fiber (eller på vilken nivå nu den artificiella träningen sker). En fördel torde vara att köttet inte utsatts för antibiotika och annat. Det har aldrig utsatts för stress eller rädsla. Kanske kan träningen optimeras så köttet blir mört istället för segt. Men lever köttet? Odlingar i öknen törs jag inte spekulera i. Odlingen torde i så fall kräva en hel del vatten med tanke på hur snabbt det dunstar i öknen. Fast det kanske kan lösas genom att man stänger inne vattenångan? Funkar temperaturen? Äsch, jag är verkligen inte insatt i ämnet. Tyckte bara att möjligheten att odla köttet var en relevant aspekt att lyfta i sammanhanget. Vad gäller alternativ användning av algerna, så kan man använda dem för att producera miljödiesel. Det jobbar de tydligen på i Holland, där de har gott om kanaler som i sin tur ger riklig tillgång på alger.
|
16 september 2011, 21:39 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag ser framför mig nya horder av emotonåringar som släpper ut odlat kött i naturen utan att tänka på konsekvenserna Det är dock en intressant fråga: Finns det några etiska aspekter kring att odla kött?
|
16 september 2011, 22:46 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Det är faktiskt just det som min kollega vill syssla med. Han har sökt pengar för ett sådant forskningsprojekt, men mig veterligen inte fått några. Så kan det vara även om man är professor. Emos som släpper ut odlat kött... "Men spring då, Fido, sjas! Du är ju fri nu!" "Nej, dumma räv, du åt ju upp Fido!"
|
17 september 2011, 12:17 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Fast... Min ena bonusdotter är emo (har hon bestämt), och hon törs knappt dricka chokladdryck som jag har köpt eftersom den kanske är vegetarisk. Men hon kanske växer till sig. Hon är ju faktiskt inte tonåring än.
|
17 september 2011, 13:52 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Tja, om vi tänker oss tre nivåer: vegan vegetarian köttätare så kan man ju säga att chokladdryck är vegetarisk, eftersom den varken är veganisk (i och med att den innehåller en mejeriprodukt) eller "köttisk". Hon efterlyste kanske sådan där chokladdryck som är gjord på sojamjölk/rismjölk/havremjölk!?
I Star Trek definierade de en gång liv som, om jag minns rätt, havande följande egenskaper: * självmedvetenhet * medvetenhet om omgivningen * svarar på yttre stimuli * kan reproducera sig * eventuellt även en förmåga att meddela sig med omgivningen?
|
17 september 2011, 15:07 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|