Re: "For God's sake, Jim, be careful!"
Om jag tar ett steg ut från diskussionen och försöker titta på den neutralt så känns det rätt uppenbart att vi har två idéströmningar som "slåss" med varandra.
Den ena idéströmningen är att se autism som en sjukdom som borde vara botbar (även om man ännu inte har funnit botemedlet)... som cancer ungefär, för att uttrycka det grovt. Det är den idéströmningen som ABA-företrädarna med Lovaas i spetsen förordar, och detsamma tycks gälla Autism Speaks (att döma av den
nyare videon Schueberird länkade till liksom deras äldre).
Den andra idéströmningen är att se autism som en annorlunda personlighetstyp, ungefär, med både för och nackdelar, men ändock fullvärdiga friska människor som samhället inte riktigt är byggt för. (Incognita, rätta mig gärna om jag misstar mig i terminologin). Den idéströmningen verkar företrädas av de du (Schueberird) kallas "aspergereliten", som inte alls vill bli "botad" utan vill betraktas som fullvärdiga människor i egenskap av de de är hellre än i egenskap av vad de skulle kunna vara om de var "normala", som jag förstår det.
Vilken idéströmning vill man följa? Vilken av dem motsvarar var och en som funderar på det? Och man kan ju också fråga sig, om man vill bli "botad", vill man det för ens egen skull eller har man blivit övertygad av någon annan? Har man ens valt det själv?
Om man tar tankegången mer metaforisk så blir den kanske begripligare... Det Autism Speaks pratar om är att bota, ja, och de uttrycker det som att de vill utrota företeelsen "Autism"... och visst, om vi pratar om en sjukdom likt cancer så kan det ju låta alldeles utmärkt att kunna utrota det, för vem vill inte utrota cancer? Men om man nu förstår precis det från den andra idéströmningens håll så blir det ju som att, bara för att ta ett exempel, "bota" introverthet, vilket på sikt utrotar introverta. Så från synvinkeln att Autism är en personlighetstyp så blir ett "botemedel" / "utrotande" faktiskt att döda en viss klass människor. Inte genom att sätta ett vapen mot deras skallar och trycka av, men på sikt.
(de möjligheter till "botemedel" jag har hört om i någorlunda modern tid är på genetisk nivå... genmanipulation)
På det hela taget kan jag mycket väl förstå varför Incognita, Anarkoautisten och flera andra jag har pratat med känner sig hotade av den retorik Autism Speaks kör med.
(och själv är jag minst sagt starkt oroad, för jag tänker att om ett "botemedel" hade funnits idag och tillämpats så hade jag kanske inte mött de fantastiska personligheter jag har mött)
/levitte