Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Nästa
Saknade ord i språket 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Zombie skrev:
och o:et är i det här fallet [otymplig, citerarens tillägg] till för att ge eftertryck, inte neka, precis som i o/väsen

[och odjur, ogräs etc.]: eller mer exakt (i de här fallen) ange att det är rätt sak men av fel sort, typ.

21 april 2013, 21:31
Moderator
Ordet snörliv, numera (? för tillfället?) mest relevant för dräkthistoriker och folkdräktsfolk, skulle kunna meranvändas för en tillvaro där man känner sig bunden och får svårt att andas.

Åtminstone om en kvinnlig sådan tillvaro; skulle män töras använda ett så "kvinnligt" ord?. Eller så kan man medvetet utnyttja de kvinnliga associationer ordet redan har.

27 april 2013, 18:37
Medlem
Den maskulina motsvarigheten skulle troligen vara en så kallad slips.

28 april 2013, 17:34
Moderator
Jo, men det innnehåller inte ordet liv. Snarare kan det rent fonetiskt förknippas med att slippa, vilket ger andra associationer – antingen positiva eller också mer drastiskt makabra.

28 april 2013, 17:37
Moderator
Filentropi, filentropisk och misentropi, misentropisk tycks inte användas: att gilla respektive ogilla (allts ofrånkomliga) förfall.

2 augusti 2013, 15:03
Moderator
Frångänglig. Inte minst med tanke på trenden mot allt falskare marknadsföring nu när konsumentmakt är så 70-tal. Ingen vill ju ljuga frivilligt (väl?) och om tillverkarna säger "våra produkter har god frångänglighet" skulle det låta bra utan att de behövde ljuga.

23 september 2013, 18:27
Moderator
Zombie skrev:
Filentropi, filentropisk och misentropi, misentropisk tycks inte användas: att gilla respektive ogilla (allts ofrånkomliga) förfall.

Det var djupt. Mina tankar söker sig spontant till människor i min omgivning eller periferi som skulle kunna tillhöra den ena eller andra kategorin. Fast handlar det inte om kaos/oordning snarare än förfall? Sedan kan man förstås likställa de begreppen, men jag betvivlar att filentropins alla anhängare skulle hålla med om det.

23 september 2013, 18:46
Medlem
Frångänglig... *smakar* - jo, jag känner mig ganska frångänglig just nu faktiskt.

23 september 2013, 21:51
Medlem
Att vara frångänglig känns som ett skönt tillstånd.

23 september 2013, 23:03
Moderator
Hm, jag tror att jag skall börja lansera det ordet i olika kretsar och se vad som händer. :04:

23 september 2013, 23:04
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.