Re: Trubbel på sektforumet
Jag bagatelliserar verkligen INTE!
Som jag skrev till dig tidigare i PM, så undviker jag aktivt att ta någons parti då det utifrån sett inte finns en klar "förövare" att lägga skulden på.
Det innebär inte att jag bagatelliserar det du varit med om, tvärtom! Men du är inte det enda offret, som jag ser det.
Det förminskar inte ditt lidande och det du fått utstå att även den andra inblandade personen är ett offer inför sin egen oförmåga att skydda både sig själv som dig från sina tvångstankar och -handlingar.
Man måste försöka skilja på sak och person.
Och jag har även skrivit att jag inte alls är säker på att jag i liknande situation skulle kunna göra den distinktionen själv. Den är inte lätt att göra, det är jag medveten om. Kanske till och med omöjlig ibland?
Men jag försöker ändå ge en bild utifrån, så du får lite utrymme att se allt ur en annan synvinkel som belyser det något annorlunda och faktiskt kan hjälpa dig framåt. Skulle du verkligen må bättre av om alla går med på att din synvinkel är den enda rätta och du är det enda offret?
Men.
Nu är jag väldigt hård!
Det här är kanske inte ens rimligt eller konstruktivt att begära av dig eller egentligen någon.
Du har varit med om något riktigt, riktigt hemskt och otroligt jobbigt och det har fått alltför stora konsekvenser för dig.
Det är jag uppriktigt ledsen över, Heliora!
Jag önskar att jag kunde göra något konkret för att få dig att må bättre.
Du vet var jag finns om du kommer på något.