Jag insåg när jag gick en A-kurs i sociologi att jag är extremt puritansk om man rensar bort alla icke-sekulära moralregler och tron på gud och det där. Arbetsmoral och svartvitt tänkande är aspekter av puritanismen som jag bejakar. Webers syn på modernisering passade min världsbild mycket bra. Idag tycks det som att en parallell modernisering skulle kunna vara den konfucianska men ännu har inget sånt land blivit ledande inom teknisk/vetenskaplig utveckling vilket jag vill tro beror på att post-protestantiska ateister är individualister (Norden och anglosaxiska länder) medan konfucianer är kollektivister. Kreativitet handlar per definition om avvikelse från normen vilket bör försvåras av kollektivismen. Alla andra kulturer presterar mycket sämre både i BNP/capita och mått på självskattat emotionellt välbefinnande.
Inom den protestantiska världen är det de gudlösa länderna i Norden som presterar bäst på de flesta mått utom BNP/capita där man är sämre än USA men bättre än Europa. Dock levererar Sverige 80% så mkt BNP/capita med bara 25% av CO2-utsläppen per capita.
Jag blir rent äcklad av själva sättet att tänka som finns i den katolska världen. Protestanter som tror på gud tenderar att använda logiska resonemang för att försvara detta. Olika sorters gudsbevis eller argument om religionens nyttighet. Katoliker verkar i högre grad påstå att förnuftet är överskattat, samtidigt som de inte kan uppvisa att katolska länder skulle ha högre välbefinnande enligt vare sig subjektiva eller objektiva mått. Nu har Vatikanen gjort en hel del eftergifter och accepterat naturvetenskapen främst under förrförra påvens tid men det är inte så värst imponerande att ge efter för moderniteten med en fördröjning på typ ett århundrade. De gör dessutom bort sig: Hade det kyrkan varit den allsmäktiges röst så hade de ju vetat redan när evolutionsteorin var ny om den var sann eller ej. Att mjuka upp uråldriga moralregler är oxå i direkt motsägelse mot att de skulle ha tillgång till tidlösa sanningar.
Filosofiinstitutionerna i katolska respektive protestantiska länder är också ganska tydligt uppdelade: analytiska i Norden och anglosaxiska länder, flum i kontinentala Europa.