Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Nästa
Saknade ord i språket 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Unkraut ja. Och ogräs. Knappast icke-gräs. Nytt ord i språket: okrut? ;)


17 april 2013, 23:39
Medlem
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Jantebälte.


17 april 2013, 23:43
Medlem
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Meppe skrev:
Jantebälte.


Svart jantebälte i avundsjuka?


18 april 2013, 00:04
Moderator
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Savanten Svante skrev:
Meppe skrev:
Jantebälte.

Svart jantebälte i avundsjuka?

Den var bra! Och ordet. Där har man färger att grunna ut vilka egenskaper de hör till. (Fast kanske borde alla jantebälten vara grå?)


18 april 2013, 00:10
Medlem
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Zombie skrev:
Savanten Svante skrev:
Meppe skrev:
Jantebälte.

Svart jantebälte i avundsjuka?

Den var bra! Och ordet. Där har man färger att grunna ut vilka egenskaper de hör till. (Fast kanske borde alla jantebälten vara grå?)

Jantebälte - Ett geografiskt område där minst 90% av befolkningen är slavar under jantelagen.

I finlandssvenskan har vi "bibelbälte" (Österbotten), så jag tyckte vid något tillfälle att "jantebälte" är en bra beskrivning av det här byasamhället med byhålementalitet och jantelagar.


18 april 2013, 08:48
Moderator
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Jag är helt med Meppe här, då jag är uppvuxen i Sveriges jantebälte (tillika gnällbälte).


18 april 2013, 09:18
Moderator
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Jag förstod vad Meppe menade och utgick från att Svante också gjorde det, men spann vidare. (Misstänker missförstånd här, möjligen även hos mig…)


18 april 2013, 16:35
Medlem
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Nå, om det var ett missförstånd så var det ett ovanligt underhållande missförstånd.


18 april 2013, 16:51
Medlem
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Meppe skrev:
I finlandssvenskan har vi "bibelbälte" (Österbotten), så jag tyckte vid något tillfälle att "jantebälte" är en bra beskrivning av det här byasamhället med byhålementalitet och jantelagar.


I Sverige oxå! Jönköping!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bibelb%C3%A4ltet_%28Sverige%29


18 april 2013, 20:26
Moderator
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Men de infiltrerar oss alla långt utanför mörka Småland och Österbotten. På ett raffinerat sätt, för inte är det någon som tänker på sambandet mellan mörkerkristendomens uppsving och all bilbältespropaganda åren innan?

Bilbälte = bibelbälte. Jämför ren = redan (lättare för en finlandssvensk, som fortfarande använder formen ren, men jag tror inte ens de genomskådar det).

:04:


19 april 2013, 17:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron