Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Nästa
Klassisk musik 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Klassisk musik
Jo... Om någon orkar kolla hur länge den går t.ex... Om den går länge blir ju oddsen bättre att man faktiskt skall orka ordna något också... Just nu orkar jag inte kolla. Måste börja packa ihop.

23 november 2011, 17:37
Moderator
Beethovens nia i tredje världen

Apropå den berömda kören ur Verdis Nabucco kanske. En film som lovar att kanske kunna bli helt underbar. Har bara börjat se den och lär få göra en paus över natten, men citerar SVT:s presentation:
SVT skrev:
Hur få ihop en symfoniorkester när landet i mångt och mycket befinner sig i kaos? Den här filmen visar att det är möjligt, till och med i Kinshasa i Demokratiska republiken Kongo. Här lever tio miljoner människor, de flesta i yttersta fattigdom. Likväl samlas ett antal tappra för att repetera Beethovens storslagna "Ode till glädjen" och hela hans nionde symfoni. De flesta är amatörer - och konsertdatumet närmar sig...

Men den börjar med kören ur Nabucco på en risig gårdsplan.

Kvar på nätet till lördag den 18:e.

12 februari 2012, 04:44
Moderator
Makalöst imponerande! På många plan. Tala om gör-det-själv. Allting. De har saker som inte vi har, lidande aspergare eller ej. Se den!

12 februari 2012, 05:17
Moderator
En pilot som blev nyfiken på noter och utbildade sig själv till dirigent. En elektriker som öppnade frisersalong och dubbelarbetar som musiker. Dubbelarbetar gör de nog alla. Minst. I flöjtstämman en ensamstående mor inflyttad från landsbygden, med döda föräldrar, eventuella andra släktingar utom räckhåll, förrymd barnafar och osäker bostadssituation. (I ett land helt utan fungerande välfärdssystem.) Hon spelar också "lättare" musik på sax. En eller ett par av orkestermedlemmarna bygger eller bygger om instrument när de behöver, för hur ska de annars få tag i några? Han lär sig genom att ta isär instrument som finns kvar efter kriget. När de behövde en gong stämd i d hittade de till slut en gammal bilfälg som gav rätt ton och klang.

Gator i dy och här och där översvämmade. Alla är alltid skinande rena. Kvinnorna sitter utanför sina cementkåkar och tvättar alla dessa kläder för hand. Orkesterns egen elektriker måste titt som tätt rycka in och återställa belysningen, fast ibland hjälper förstås inte det heller.

I allt detta spelar och sjunger de den mest resurskrävande och socialt belastade formen av kolonialherrarnas gamla musik. Kompisar driver med dem för det och sätter rap och highlife (?) i öronen på dem istället. Men de är stolta över vad de gör och påpekar att det här är den enda helsvarta symfoniorkestern i världen. (Vet inte om det stämmer.) När de till slut ger konsert, på ett jordigt torg i vad vi skulle kalla slummen, lyckas de föra stoltheten vidare. Ungdomar trängs på staketen runt sittplatserna och folk säger att så här hade de aldrig kunnat ana att det var.

Kongo-Kinshasa strax efter kriget.

12 februari 2012, 20:35
Moderator
Jag undrar om det var det där som jag såg delar av. Då framförde de ett stycke ur Orffs Carmina Burana. Det syntes tydligt att instrumenten var reparerade, och inte lite heller. Det var onekligen häftigt.

Tyvärr ställde min känsliga perception till det för mig; det var något ljud i symfonin som stack ut och ilade så där som när man biter i folie. Jag klarar inte när det är nästan exakt stämt i något visst intervall. Det får vara antingen mer exakt eller mindre, men inte just så. Och då hjälper det inte att bedriften är helt makalös och att jag vill titta.

12 februari 2012, 20:56
Moderator
Vad var det för film? Låter som om det var ett längre parti än något de visade här. Men jo, de spelade en sång ur Carmina också.

Här visade de (tyvärr för mig) bara småsnuttar från rep och konserter. Men ja, tonträffningen måste man ha överseende med. (Kan ligga i kvaliteten på hemgjorda eller hemlagade instrument också. Cykelbromskabel som fiolsträng och vad det kunde vara...) Vet inte om det kan vara realistiskt att dra ner volymen just då? Här var mycket annat man fick sig till livs. (Åtminstone en sällantittare som jag.) Eller så blir det för plågsamt ändå att sitta och vara vaksam och ändå inte få bort allt missljud...

12 februari 2012, 21:00
Moderator
Den film jag puffade för har tydligen en hemsida:
http://www.kinshasa-symphony.com/index.php?id=27&tx_skpagecomments_pi1%5Banswer%5D=63

Och en trailer hos schweiziska TV:n:
http://www.videoportal.sf.tv/video?id=8bfac6c2-624a-4ab0-a80c-7b109fda1116

12 februari 2012, 21:13
Moderator
Jag tror att det var något på ettan eller tvåan eller kunskapskanalen, kan mycket väl ha varit samma. Jag var inte i skick att titta mer än några snuttar i taget (jag slözappade). Får väl titta vid annat tillfälle, när ork infinner sig.

12 februari 2012, 21:18
Medlem
Oj!
Måste se (och inte alls för musikens skull egentligen).
Tack för tipset Zombie! :09:

12 februari 2012, 22:16
Moderator
Jag hade en tanke åt det hållet också... :D

12 februari 2012, 23:43
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.