Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Handla inte öl när du har FK. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Handla inte öl när du har FK.
Ufo skrev:
Inaktiv forummedlem skrev:
Faktum är att min fråga var jättesvår
Som trådskapare vet jag mycket väl vad topic är i den här tråden. Kan du tänka dig att den inte handlar om språkliga frågesporter.
Tom en idiot ser skillnad på en diskussion om myndigheters agerande och språkliga petitesser. :roll:

Men den här gången var jag på gott humör och valde att driva med dig istället för att fräsa.

Så kul! Jag dock är osäker om min poäng har gått hem. Min poäng gäller inte språkliga petitesser, utan rubrikens tankeinnehåll. Jag bedömer det som osannolikt att Försäkringskassan har synpunkter på att bidragstagare handlar öl. Det är däremot sannolikt att man har synpunkter på att bidragstagare bedriver näringsverksamhet, laglig eller inte. Därav den relevanta skillnaden mellan att handla öl och handla med öl.

25 maj 2011, 21:07
Medlem
Incognita skrev:
Jag tolkade det som en påpekan om att det nog inte är någon fara så länge man inte säljer vidare, om än något kryptiskt formulerad.

Just min poäng, och därför hade jag synpunkter på rubrikens formulering, som inte säger så mycket om trådens ämne.

25 maj 2011, 21:14
Medlem
Så kul! Jag dock är osäker om min poäng har gått hem. Min poäng gäller inte språkliga petitesser, utan rubrikens tankeinnehåll.
Efterkonstruktion.
Hade du haft en poäng ifrån början skulle du ha framfört den istället för att muttra något ohörbart o pillat i naveln.

Jag bedömer det som osannolikt att Försäkringskassan har synpunkter på att bidragstagare handlar öl. Det är däremot sannolikt att man har synpunkter på att bidragstagare bedriver näringsverksamhet, laglig eller inte. Därav den relevanta skillnaden mellan att handla öl och handla med öl.
FK bedömde bara hur dryckerna bars ut ur bilen.
Om dryckerna är tänkta att drickas eller säljas har de inte brytt sig om.

25 maj 2011, 21:29
Medlem
Ufo skrev:
Så kul! Jag dock är osäker om min poäng har gått hem. Min poäng gäller inte språkliga petitesser, utan rubrikens tankeinnehåll.
Efterkonstruktion.
Hade du haft en poäng ifrån början skulle du ha framfört den istället för att muttra något ohörbart o pillat i naveln.

[...]

Jag framförde min poäng från början. Det var du som inte förstod den.

25 maj 2011, 21:35
Medlem
Jag framförde min poäng från början. Det var du som inte förstod den.
Skitsnack
Saknas det inte en preposition i rubriken?
Här framför du inget annat än galla. Någon poäng finns inte.

25 maj 2011, 21:39
Medlem
Poängen är uppenbar. Poängen är att rubriken är direkt missvisande och saknar samband med Försäkringskassans agerande.

25 maj 2011, 21:43
Moderator
Måste ni bråka? Jag tyckte att det var uppenbart vad poängen var (jag är mer språknörd än tekniknörd), men det hade varit aningen mer effektivt att redan från början förtydliga vilken preposition det handlade om.

25 maj 2011, 21:44
Medlem
Poängen är uppenbar.
Nej.
Du framförde aldrig ett alternativ, därav fanns det inget att ta ställning till. == Poänglöst

Poängen är att rubriken är direkt missvisande och saknar samband med Försäkringskassans agerande.
Håller inte med.

Incognita skrev:
Måste ni bråka?
Ähh vi bara tjafsar lite.
Vill han prata språkliga regler kan man väl vara snäll o bjuda på det.

25 maj 2011, 21:49
Medlem
Trådrubriken kunde ha formulerats tydligare: "Bär inte tunga saker med ryggen (använd benen för guds skull (det lär man sig som ambulansförare era hjon)) när du uppbär bidrag från FK för din dåliga rygg som inte tål tunga lyft!" eller klatschigare: "Uppbär inte samtidigt tunga saker och bidrag från FK för din dåliga rygg!".

25 maj 2011, 22:18
Medlem
Låt mig nu avslöja en stor hemlighet: Det går alldeles utmärkt att handla öl när man "har FK".

25 maj 2011, 22:41
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.