Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Könlös förskola 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Könlös förskola
Gud är god som aldrig gett mig några barn! :D

30 januari 2011, 00:20
Medlem
Krigarn skrev:
-Varför ska man cementera unisexidealet så tidigt?

Ja precis, varför?

30 januari 2011, 00:43
Moderator
Schueberird skrev:
Helt rätt!

Citera:
Och ingen mår dåligt av att få alla möjligheter, säger Gabriella Martinson.

CodeRedAlert skrev:
På förskolan som mina båda gick på var de noga med genusperspektiv fast inte i den omfattningen som framgick i artikeln.
Men det var befriande att en rosaklädd tjej inte automatiskt möttes av djupa skälvande suckar och tindrande ögon av prinsessälskande förskolepedagoger och att killarna lika gärna klampade runt i högklackat när det lektes mamma pappa barn i maskeradhörnan.
Att personalen inte fokuserade på uttjatade könsattribut utan såg personen bakom, det var grundtanken.

Nu i skolan har personalen flera gånger kommenterat barnens klädsel när tjejerna klätt sig extra flickigt osv.
Efter den genusmedvetna förskolan känns sådant ganska onödigt och väcker faktiskt tankar kring vilka signaler vi vuxna sänder till barnen.
Varför ska man cementera könsrollerna så hårt så tidigt? Barnen kan väl själva få välja sin egen väg? Förebilder för både kvinnligt, manligt och androgynt finns ju i överflöd redan. Man behöver inte styra och styras så himla mycket.

Citerar, eftersom jag inte orkar skriva samma saker i egna ord för livrädda slöhögar, men det får man inte skriva för det är osakligt och när jag gör det hyckleri, som ändå inte läser innantill.

30 januari 2011, 03:00
Moderator
Fast jag kan faktiskt medge hyckleri: jag vet ju att inget blir bättre av att man angriper den som är rädd; det rätta mot rädsla är en mjuk pedagogik där man smeker bort den med mycket tålamod.

30 januari 2011, 03:06
Moderator
Det är ju exakt som i fråga om musliminnors slöjor, livsval för alla eller för pengar och så vidare: striden står mellan folk som vill styra andra och folk som vill lämna valen åt dem själva. Men det är de som vill styra andra som talar om "folks rätt att välja själva" och skäller de frihetsälskande med tillmälen hämtade från kalla kriget.

(Tacka fan för att så många blir förvirrade och avvisar hela diskussionen...)

30 januari 2011, 03:34
Medlem
Zombie skrev:
Det är ju exakt som i fråga om musliminnors slöjor,
Jaja skall vi dra in muslimerna i det här också.
Visst ett slöjförbud hjälper de som inte vill bära slöja.
Men hur skall det vara bra för de som vill bära slöja?

Man ökar inte acceptansen genom förbud.

30 januari 2011, 04:54
Medlem
Ufo skrev:
Artikeln skrev:
Ingen är flicka eller pojke. Hon och han blir ofta hen.
Det här tolkar jag som att ingen får vara den de är.

Man bör skilja på det sociala könet och det biologiska könet:
Det är ingen, av berörda parter, som förnekar att det finns skillnader som beror på biologi - till exempel de varierande halterna av olika könshormon i kroppen, halter som varierar i nivå mellan de olika könen, men också inom könen.

Vanligen får män extra mycket testosteron och kvinnor extra mycket östrogen, men båda har halter av bägge hormonerna i kroppen. Män kan dock få extra mycket östrogen, trots att det är män, på samma sätt som kvinnor kan få extra mycket testosteron, trots att de är kvinnor.

Utöver de biologiska skillnaderna finns det även skillnader som beror på miljö och uppfostran och det är dessa skillnader som bygger upp det sociala könet.

Ufo skrev:
Och det deras syn är att killar o tjejer inte kan vara kompisar.

Artikeln skrev:
På förskolan Egalia är alla kompisar.

Allt handlar om att själv få välja hur man vill vara och vad man vill leka med. Ingen tvingas.

Zombie var ju inne på det där med valfrihet och många här som annars brukar förespråka indvidens frihet att själv få välja är plötsligt i denna fråga emot densamma.

30 januari 2011, 18:11
Medlem
Schueberird skrev:
Zombie var ju inne på det där med valfrihet och många här som annars brukar förespråka indvidens frihet att själv få välja är plötsligt i denna fråga emot densamma.
Hen blandade också ihop förövandet av könstillhörighet med islamistiska värderingar.
Han blandade också ihop förövandet av könstillhörighet med islamistiska värderingar.

Andra meningen känns helt klart bäst.
Det är ordet hen jag reagerar emot. Det berövar barnen möjlighet att skapa förebilder, något barn i alla åldrar har stora behov av.
Vill man lära pojkar att gå i kjol, så är det helt ok om grabben får vara pojke, annars är det inte ok.

Nu lär sig ju ungarna att det är en hen som använder kjol.
Och det är en hen som leker med bilar.
Vem faan är de själva i det här?
Och varför får inte en grabb ha rosa kläder, måste det vara en hen?

30 januari 2011, 19:21
Medlem
Mäns och kvinnors hjärnor är olika, psykologin, tänket, sättet att fungera på är väsensskilt. Det sociala könet är möjligen en konsekvens därav, om det alls existerar något som heter "socialt kön". Det implicerar att människan spelar en roll, man eller kvinna, och det är inte sant.

30 januari 2011, 19:25
Moderator
||: http://www.aspergerforum.se/angaende-pk ... t8007.html med flera :||

30 januari 2011, 19:51
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.