Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Saknade ord i språket 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Golfklubbsrevolutionär tycker jag kan vara ganska träffande i vissa kretsar.


24 september 2012, 00:00
Moderator
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Ungefär uppchicad rödvinsvänster, rödvinsvänster plus pengar?


24 september 2012, 00:03
Moderator
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Jepp, och uppväxt på Lidingö.


24 september 2012, 00:04
Medlem
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Incognita skrev:
Golfklubbsrevolutionär tycker jag kan vara ganska träffande i vissa kretsar.


Det låter lite obestämt, tycker jag; en revolutionär med golfklubba... för det där bbs-rev:et tenderar jag att bortse ifrån istället för att tänka golfklubberevolutionär - aha! en golfklubb för revolutionärer.

Skulle ju annars vara en bra maskering i klasskampen... Typ 10-talets SockerConny; med en schysst golfklubba kan man slå världen med häpnad. Men träffande... Ja, visst; golfbollens likhet med en skinnskalle är slående... take them skinheads golfing.


24 september 2012, 00:18
Moderator
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Jaha, se där vad man missar. Med min detaljsyn + senilitet uteslöt jag automatiskt tolkningen golfklubberevolutionär när där faktiskt stod golfklubbsrevolutionär.


24 september 2012, 00:27
Moderator
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Kvalitetsskala för terapeuter. Eller kanske skala efter utbildningsgrad och erfarenhet, i den mån det inte sammanfaller. Grundordet hamnar strax ovanför mitten, men möjligheten finns väl att det motsvarar verkligheten. Även -peut är förvanskad grekiska, så på så vis är det grönt. Då är det värre med förleden zetta-.

monopeut
dekapeut
hektopeut
kilopeut
megapeut
gigapeut
terapeut
petapeut
exapeut
zettapeut
yottapeut

En nackdel blir väl att petapeut kommer att beteckna en rätt bra 'peut, fast det låter som en som ska i och peta för mycket.


24 september 2012, 22:19
Moderator
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Och en till att 'peuten med det välkända prefixet mega- låter bra fast hen inte är så särskilt.


24 september 2012, 22:25
Moderator
Inlägg Re: Saknade ord i språket
:lol: Och fattar yottapeuten ett jota?


24 september 2012, 22:28
Avslutat konto
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Skunna - ihopsättning av skulle och kunna, "vi skunna åka och bada"


14 oktober 2012, 22:35
Moderator
Inlägg Re: Saknade ord i språket
Tänkte att Bergslagen numera bör stavas Bärslagen. Inte bara för att twittergenerationen kanske stavar så ändå, utan också för att bärs är det som har avlöst berg sedan alla gruvorna och bruken la ner. Men det hade någon annan redan kommit på. Fast man kan ju fortfarande nämna det här.

Förföljelsemanick då? Kan till exempel vara en såndär konspirationsmojäng med antenner och grejor som förmedlar signaler mellan politiker och illasinnat tefatsfolk eller skickar upp kemikalier som skockar irreguljära moln (men inte heter Zeus (som ju kallades Molnskockaren)). Såg en misstänkt sådan mitt inne i centrum idag, rätt uppochner på en bred trottoar. En manshög plåtlåda med diverse spröt och tuber och krafs upptill, som hopsatt av gamla TV-antenner, kvastskaft, silverskålar, spiralfjädrar, billjuddämpare. Som ritad av Tove Jansson.


16 april 2013, 16:36
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron