Re: Antal % på särskolan fördubblat sen 1990!
Läste i dag eller ja det kan varit lördagens tidning.. vi får båda på mitt Hunddagis
att Särskolorna uppenbarligen har en stor grupp fel ungar där.. och att föräldrar inte får den information om vad som egentligen sker vid en särskole-placering som de borde.. dvs Att Ungarna kommer LÅNGT efter de "vanliga" ungarna och mer eller mindre saknar möjlighet för framtida studier om de inte själva lyckas plugga in halva skolan typ.. (Nää det stod inte så men jag tolkar det så ok?
)
Föräldrar verkar inte ha någon koll alls på vad särskola innebär och för skolorna är det väl hyfsat smidigt att slänga in alla ungar med diagnos av ågot slag som också är lite störande på något vis, det skulle iaf till utredningar å grejjer om det där, Själv är jag inte mycket för särskola ALLS eftersom de totar ihop alla "efterblivna" ungar som oftast har mentalt förvirrade och eftersatta föräldrar i en grupp för att avlasta diverse trögfattade föräldrar typ.. "storbarnsdagis" Där mitt ibland sitter normalbegåvade Asperger ungar, Autister och troligen en och annan ADHD unge också samt "lägre begåvade" som skule klara vanlig skola utmärkt om de fick lite extra stöd.
Skolan borde ha anpassade klasser typ färre elever än normalt (om det nu är Normalt med 25 skitungar i en klass med en fröken vete fan men ja..)
2 st klasslärare som skötte en vettig kontakt med föräldrar inte typ "Hej, hejdå" eller som i vårat fall enda gången jag ser läraren är på utvecklingssamtal... Däremot är han kanon för vill jag något tar han mer än gärna emot det via mail.. HURRA!
Gärna 2 st "annan" personal som inte behöver vara uberjättepedagogerextrasupermulti med vingar... typ utan normalt folk som vet hur man säger NEJ och JA och vet att inte prata med barn som om de vore helt bakom!
Sedan får de anpassa arbetet för varje elev inte som idag låta ungarna planera arbetet själva, vem fan kan sådant när man är 8-9 år? INTE jag jag kan det för tusan inte nu ens!
nu snurrade jag iväg men ärligt talat är skolan ganska värdelös nu för tiden.. de flummar runt med sina "anpassa efter eleverna" vilket betyder "så länge de fungerar normalt så fungerar vårat sätt jätte bra så då behövs ingen djävla anpassning" Jag som vet vad min son behöver kan se till att han får det eftersom jag e lite muppförklarad.. det e ju synd om mig så då behöver vi ju lite extra stöd
men de stackars hjälplösa föräldrarna som är Super NT som står helt oförstående när de får höra att deras unge beter sig som en halvkriminell smågangster, vem ska "hjälpa" dom som e nollställda som andra cementblock.. typ ingen.. och själva fortsätter de vara nollställda och tänker aldrig ens tanken på att de kanske gör något fel eller gud för bjude ungen kanske inte är "normal" lärare och pedagoger i all ära men tänka själva vetefan om de flesta kan!