Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Han jobbar heltid med lego! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Han jobbar heltid med lego!
http://www.dn.se/ekonomi/han-jobbar-heltid-med-lego

Bild

27 januari 2013, 20:16
Moderator
Inlägg Re: Han jobbar heltid med lego!
Ja, dagens unga blir ju aldrig vuxna…
Eller: så det hade man kunnat göra – med en massa soc.komp. och annan personlighet förstås, men utan att behöva sätta sig in i cyberdjungeln? (Vilket hade varit svårast?)

Men kan man alltså bygga hyfsat fritt med Lego fortfarande? Efter åratals utveckling mot stora färdigbyggda komplexa sjok till bitar som med avsikt är gjorda för bara en enda modell, från fritt lekande mot styrt? Eller gäller regeln "du får din T-Ford i vilken färg du vill, så länge du väljer svart" och därefter att välja sina projekt så att man med stor skicklighet kan dölja bristerna i Legos utbud?

Tydligen har han en hemsida där man kan se litet mer.

27 januari 2013, 20:27
Medlem
Jodå, det tillverkas fortfarande klassiska legobitar. Dessutom finns det många försäljare av begagnat lego på nätet. Legoförreningar har också ofta speciella avtal med Lego där de kan köpa mycket lego till lägre pris.

27 januari 2013, 20:45
Moderator
Min son använder specialbitarna för att bygga väldigt egna kreationer, och det går så bra så.

28 januari 2013, 18:01
Medlem
*nickar*

30 januari 2013, 18:46
Moderator
Jodå, säkert går det att bygga egna kreationer även med stora komplexa specialbitar. Särskilt för ett fantasifullt barn eller så länge man har råd att vara förutsättningslös. Och att de allra mest elementära klossarna finns kvar tvivlar jag inte på. Men hur är det med mellanskiktet (som för all del hade sina begränsningar även på min tid, men)? Hurpass fritt val har man av fönster, dörrar, taklutningar, hjulsatser, diametrar på en raketkropp, drivlinor och vad som nu kan behövas? Problemen lär ju bli störst när man inte kan vara förutsättningslös, utan har att utgå från en färdig ritning eller förebild som inte är avsedd att realiseras i Lego.

Vilket jag skulle kunna försöka fördjupa mig i genom att googla, men det är enklare att sitta och se filosofisk ut…

30 januari 2013, 18:56
Medlem
Jag förstår inte frågan!?

30 januari 2013, 19:41
Moderator
Orkar inte formulera om. Inget viktigt ändå.

30 januari 2013, 20:23
Medlem
Menade du att föreslå att det finns delar som har endast ett användningsområde ("ett fönster är ett fönster och aldrig något annat")?

30 januari 2013, 21:07
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.