Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Depersonalization disorder - en till grej man kanske har 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Depersonalization disorder - en till grej man kanske har
http://en.wikipedia.org/wiki/Depersonalization_disorder

Wikipedia skrev:
The core symptom of depersonalization disorder is the subjective experience of "unreality in one's sense of self",[6] and as such there are no clinical signs.

Individuals who experience depersonalization can feel divorced from their own personal physicality by sensing their body sensations, feelings, emotions and behaviors as not belonging to the same person or identity. Also, a recognition of self breaks down (hence the name). Depersonalization can result in very high anxiety levels, which can intensify these perceptions even further.

Common descriptions are: feeling disconnected from one's physicality; feeling like one is not completely occupying the body; not feeling in control of one's speech or physical movements; and feeling detached from one's own thoughts or emotions; experiencing one's self and life from a distance; a sense of just going through the motions; feeling as though one is in a dream or movie; and even out-of-body experiences.[1] Individuals with the disorder commonly describe a feeling as though time is 'passing' them by and they are not in the notion of the present. These experiences which strike at the core of a person's identity and consciousness may cause a person to feel uneasy or anxious.

Some of the more common factors that exacerbate dissociative symptoms are negative stimuli, stress, subjective threatening social interaction, and unfamiliar environments. Factors that tend to diminish symptoms are comforting interpersonal interactions, intense physical or emotional stimulation, and relaxation.[7] Some factors are identified as relieving symptom severity such as diet or exercise; alcohol and fatigue are listed by others as worsening symptoms.[8]

Fears of going crazy, brain damage, and losing control are common complaints. Individuals report occupational impairments as they feel they are working below their ability, and interpersonal troubles since they have an emotional disconnection from those they care about. Neuropsychological testing has shown deficits in attention, short-term memory and spatial-temporal reasoning.[9] Depersonalization disorder is associated with cognitive disruptions in early perceptual and attentional processes.[5]

15 september 2012, 13:22
Medlem
Inlägg Re: Depersonalization disorder - en till grej man kanske har
jag tycker denna och liknande diagnoser mest verkar vara till för doktorander som vill få något publicerat någonstans och hypokondriker/diagnossamlare.

de är näst intill alltid bara ett följdproblem eller ett delproblem. de går inte in tillräckligt djupt och ser "sjukdomen" enbart från patientens ögon.

de glömmer en hel del viktiga frågor och jag menar att man totalt missat grundproblematiken.

15 september 2012, 14:48
Moderator
Och den missade grundproblematiken är...?

Jag har inte hunnit läsa på än, men visst, nog tycker jag att diagnosen i mångt och mycket verkar beskriva en följdproblematik/delproblem. Men kanske gör den det för att andra diagnoser missat viktiga aspekter?

15 september 2012, 15:02
Medlem
Jag har troligtvis haft sånt när jag hade depression o SF. Det är ofta följd av andra sjukdomar eller biverkning av medicinering.

15 september 2012, 15:32
Medlem
Håller helt med Fenren. Vi behöver inte flera sådana här skräpdiagnoser som "forskare"/doktorander kan ansöka om anslag för att utforska. Det vore bättre om forskningen sysslade med viktigare saker. De skulle t.ex. kunna utforska npf-personligheten utifrån ett neutral perspektiv.

15 september 2012, 16:50
Moderator
Nä nä. Men jag kanske behöver läsa mer om fenomenet för att förstå mig själv bättre. Den som inte har sådana behov behöver så klart inte bry sig om diagnosen.

15 september 2012, 17:34
Medlem
Igenkänning av problematiken helt klart - fast inte från mig själv.
Har en i min närhet som ofta känner av det där och jag har haft rätt svårt att förstå vad hen menar då jag själv snarare oftast upplever motsatsen (att känslor invaderar mig till den grad att jag drunknar i mig själv, att jag inte kan hålla avstånd till det som sker utanför och det som sker inuti, tankar och känslor mm. (vilket i sin tur länkar till IPS)).

Det är möjligt att det motverkar sitt syfte att splittra upp alla olika symtom och följdtillstånd av mer avgränsade åkommor/syndrom/whatever. Men man måste ju börja någonstans, identifiera delarna för att få till helheten. Den mest korrekta helheten, vill säga.

15 september 2012, 17:50
Moderator
Precis!

Jag har det där också, förresten - blir invaderad. Det pendlar mellan ytterligheterna för mig.

15 september 2012, 17:53
Medlem
Frågeställningen är inte om dragen som ingår i denna "disorder" finns eller inte, utan om det är rimligt att bunta ihop dem som man gjort och beskriva hela "bunten" som en disorder.

15 september 2012, 18:05
Medlem
rdos skrev:
Frågeställningen är inte om dragen som ingår i denna "disorder" finns eller inte, utan om det är rimligt att bunta ihop dem som man gjort och beskriva hela "bunten" som en disorder.

Fast nu är det ju så att alla de olika syndrom och redan ihopbuntade åkommor vi har sällan eller aldrig går att applicera på en och samma individ i sin helhet.
Det går inte att avgränsa en människas inre i färdigskrivna, färdigt ihopbuntade kriterier, det är ju tvärtom där det brister.

Edit: Eller skrev jag samma som du precis skrev?

15 september 2012, 18:11
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.