Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Nytt förakt från samhället. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Nytt förakt från samhället.
Vårdare klädde ut svårt autistisk man
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2562865/vardare-kladde-ut-svart-autistisk-man

Jaha nu har en anställd förnedrat en vårdtagare och boendets "chef" visar sin flathet
*Först tog det en hel vecka innan ledningen agerade efter att en Lex Sarah anmälan var gjord.
*Och så flyttas offret till nytt boende.
*Det hela försvaras med -"Det är ju ingen som har dött av det här"

Men vi kan ju alltid glädjas åt att vårdaren som har jobbet kvar enligt citat:
"Hade väldigt roligt år detta".

:05:
Ge mig 5 min ensam tid med ovan nämda "vårdare" plz....

18 september 2011, 00:06
Moderator
Inlägg Re: Nytt förakt från samhället.
Jaha. Ja, oväntat är det ju inte. Snutarna håller varandra om ryggen. Domstolarna håller ljugande socialförvaltningar om ryggen. Lärare, kuratorer och övriga vuxna håller varandra om ryggen mot eleverna på skolorna, nu och när jag gick i dem. Så självfallet håller politiker och tjänstemän sina "vårdare" om ryggen mot klienterna.

Och omplacerats? "Inse att han har gjort fel"? Hur kan en sådan attitydförändring gå så snabbt, om det ska vara något med den? Varför inte sparkas och svartlistas från vårdjobb på ett antal år, kanske med krav på psykoterapi eller något för att därefter få komma tillbaka till dem?

Och inte kommer folk att kräva Algotssons avgång heller, eller att hon sätts på avloppsnätet eller någonstans där hennes feghet inte gör så mycket skada.

18 september 2011, 00:22
Medlem
Zombie skrev:
Och inte kommer folk att kräva Algotssons avgång heller, eller att hon sätts på avloppsnätet eller någonstans där hennes feghet inte gör så mycket skada.
Orkar vi?
Jag hänger gärna ut chefer som av flathet skyddar den här typen av idioter.

18 september 2011, 00:27
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/funkt ... 233319.svd

LSS malmö slår till igen.

18 september 2011, 00:35
Moderator
Ufo skrev:
Zombie skrev:
Orkar vi?
Jag hänger gärna ut chefer som av flathet skyddar den här typen av idioter.

"Vi"...? För min del beror det på vad, som vanligt. Jag kan tyvärr inte ta större personliga risker när jag inte kan ta hand om mig själv till att börja med. Men t.ex. en namnteckning på rätt ställe, givetvis.

För din del, såvitt jag förstår: jamen kör! Det finns inte för många som gör sådant. Bara du först har gjort en ordentlig analys av vad du orkar ro i land — realistiskt och inte utifrån vad man skulle önska eller vad frustrationen dikterar.

18 september 2011, 00:37
Medlem
Omplacerats till annat boende? Gah.

18 september 2011, 00:38
Medlem
Orginalartikeln
http://www.skanskan.se/article/20110917/MALMO/709169860/1004/-/vardare-fornedrade-autistisk-man

18 september 2011, 01:08
Medlem
Zombie skrev:
"Vi"...? För min del beror det på vad, som vanligt. Jag kan tyvärr inte ta större personliga risker när jag inte kan ta hand om mig själv till att börja med. Men t.ex. en namnteckning på rätt ställe, givetvis.

För din del, såvitt jag förstår: jamen kör! Det finns inte för många som gör sådant. Bara du först har gjort en ordentlig analys av vad du orkar ro i land — realistiskt och inte utifrån vad man skulle önska eller vad frustrationen dikterar.

Jag tänker mig en sida där man hänger ut namn, bild, personuppgifter och en redogörelse för vilken flathet de har och hur det orsakar skador på vårt samhälle.
Önskad effekt är att skrämma chefsfolk till ansvarsfulla beslut.

Men kör man det som ett enmansprojekt stannar det vid bara den här historien.
Jag tar gärna smällen, bara fler hjälper till att få det rullande med material framöver.

18 september 2011, 01:16
Moderator
Så. Det verkar ju vara en riktigt stor sak. Och inte större reaktioner? Svårt att välja vad man ska citera ur artikeln...
Dag Ankersen, Skånskan skrev:
Specialsydda kläder, designade för att vara omöjliga att ta sig ur. Det var vad en gravt autistiskt man spökades ut i av en vårdare på ett gruppboende. Därefter hånades mannen av vårdaren som "hade väldigt roligt åt detta" enligt en kollega. Vårdaren blev anmäld enligt lex Sarah, men det dröjde över en vecka efter incidenten innan ledningen agerade, och förflyttade mannen till ett annat boende i Oxie.

Flera i personalen på boendet har reagerat starkt och det finns även uppgifter om att vårdaren har slagit och talat nedsättande om de boende. Inget av detta är dock anmält till ledningen.

– Han har en allmänt nedlåtande ton till de boende, och benämner dem bland annat som "idioter". En del i arbetsgruppen är direkt rädda för honom, berättar en ur personalen.

Förtroendet för ledningen är fortfarande kört i botten, vilket, enligt en vårdare, kan vara anledningen till att man inte anmäler det inträffade.
– De fortsätter att göra allt de kan för att göra livet surt för oss på gruppboendet, troligen som en hämnd för att vi bland annat har varit i kontakt med tidningen, skriver vårdaren i ett mejl.

18 september 2011, 01:17
Medlem
En cp-skadad kvinna ville förlänga sitt mobilabonnemang och köpa en ny mobiltelefon av en Telenor-försäljare i ett köpcentrum. Men precis när kvinnan skulle skriva på avtalet ångrade sig försäljaren och sade att telefonen var slut.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/cp-ska ... biltelefon

Diskrimineringsombudsmannen (DO) har nu kommit fram till att Telenor diskriminerade kvinnan på grund av hennes funktionsnedsättning.

Telenor och DO har ingått en förlikning som ger kvinnan 50.000 kronor i ersättning.

Bild

19 september 2011, 01:05
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.