Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Reinfeldt i blåsväder. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Reinfeldt i blåsväder.
Tidningsartikel
http://www.dn.se/sthlm/reinfeldt-domer-ut-hyresratter
Besvaras
http://www.regeringen.se/sb/d/14140/a/161090
KU-anmälning
http://www.expressen.se/nyheter/1.2332087/vansterpartiet-ku-anmaler-reinfeldt

Är det en höna av en fjäder eller är det ett oacceptabelt agerande av statsministern?

16 februari 2011, 15:46
Medlem
Inlägg Re: Reinfeldt i blåsväder.
Stockholm håller på att bli Midgar City från Final Fantasy VII. De rika lever på en plattform medans de fattiga lever i neonupplysta ghetton, ruiner och soptippar indelade i sektorer.

Bild

Skillnaden är att Midgar har en mysigt dystopisk cyberpunkatmosfär där man mitt i eländet hittar små fristäder. Stockholm är bara en ful, äcklig, motbjudande stad full av äckliga motbjudande människor. Jag hade gärna bott i ett gammalt mörkt trähus i en Kyotoliknande trång gränd, inrett med äkta mattor, öppen spis och ett ovalt litet tornbibliotek, mitt i ett futuristiskt, dystopiskt mörker. Däremot vill jag inte bo i den otroligt själlösa staden Stockholm.

16 februari 2011, 16:49
Medlem
Folk får väl flytta från Stockholm då om dom inte har råd att bo där. Finns massvis med städer i Sverige där man kan bo och leva bra. Vissa verkar ju tycka att det är en mänsklig rättighet att bo i Stockholm.

16 februari 2011, 19:35
Medlem
Han säger vad alla redan borde förstått var målet med moderaternas bostadspolitik. Det är klart det är en stor grej, men att han behövde säga det uttryckligen för att det skulle bli bråk om det är lite konstigt. Att de inte vill subventionera bostadsbyggandet är väl kärnan i problemet, och det har ju aldrig varit hemligt.

16 februari 2011, 19:47
Medlem
moggy skrev:
Folk får väl flytta från Stockholm då om dom inte har råd att bo där. Finns massvis med städer i Sverige där man kan bo och leva bra. Vissa verkar ju tycka att det är en mänsklig rättighet att bo i Stockholm.

Det betyder att en kommun lämnar över sina sjukskrivna, pensionärer och socialbidragstagare till en fattigare kommun. Det är en dålig idé att tillåta klassbaserade kommungränser. Bostadsbristen är inte så svårlöst, det handlar om att det allmänna måste återta ansvaret för bostadsförsörjningen. Vill man begränsa folkökningen i en kommun så får man låta bli att satsa massa pengar på att göra kommunen mer attraktiv, istället för att utestänga de fattiga. Vill politikerna i Stockholm göra staden mer attraktiv ska de vara tvungna att ta alla konsekvenser av det och inte plocka russinen (höginkomsttagarna) ur kakan.

Egentligen borde man slå ihop alla kranskommuner med Stockholm eftersom de är sammanslagna på alla sätt utom politiskt.

16 februari 2011, 19:59
Medlem
Bostadspolitiken är väl intressant den också.
Men hur lämpligt är det att statsministern via regeringen läxar upp enskilda tidningar på det här sättet?

16 februari 2011, 20:28
Medlem
hmm, nu vill jag ännu mindre flytta till stockholm, har en kompis där som jag kan bo hos när jag vill till storstaden, men resultatet blir alltid att efter en helg så längtar jag bort från allt folk hem till min lilla småstad med 25 000 pers, skulle jag bo i stockholm skulle jag aldrig gå ut, inte ens i en förort

17 februari 2011, 11:28
Medlem
"Reinfeldt uttrycker i intervjun nämligen att de som har behov av hyresrätten är "grupper som har svårt att orka med att betala kapitalinsatser". Det här är ett intressant uttalande på flera sätt. De som inte kan punga upp med stålar för en bostadsrätt har alltså inte "orkat" bli rika nog. Dessutom framstår hyresrätten med det synsättet knappast som en naturlig del av ett blandat bostadsbestånd. Istället lyser synen på hyresrätten som en typ av social housing för de som inte "orkat" bli rika i alliansens Sverige igenom."

http://www.alliansfrittsverige.nu/2011/ ... -rika.html

17 februari 2011, 12:05
Medlem
Det enfaldiga Svenska folket har ju röstat fram äcklet, det är bara att hoppas
att några av puckona själva får lida av gam-politiken.

Fast å andra sidan så avskyr jag människor med ledaregenskaper och auktoriteter
överhuvudtaget, Och fårskocksmänniskor är fan det ynkligaste släkte som finns.
Ensamvargar är de riktiga människorna, de förstår vad frihet är.
Bild

17 februari 2011, 12:49
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.