Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Wikileaks släpper mystisk "försäkring" 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Wikileaks släpper mystisk "försäkring"
Det är som att vara med i värsta deckaren, att följa det här!

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/437 ... forsakring

Sajten Wikileaks - som den senaste tiden rönt enorm uppmärksamhet efter att ha släppt hemliga dokument som läckt inifrån den amerikanska försvarsmakten - sprider nu en krypterad fil som de kallar "försäkring".

WASHINGTON. Wikileaks publicerade nyligen 77 000 dokument om kriget i Afghanistan. Däribland uppgifter om svenska trupper.

Men framför allt har informationsläckan fått enorm uppmärksamhet i USA - där många frågar sig hur så stora mängder hemligstämplade dokument kan spridas så lättvindigt.

Läckan har dessutom varit pinsam för den amerikanska regeringen på mer än ett sätt: av dokumenten framgår bland annat att det finns uppgifter om al-Qaidaledaren Usama bin Ladins uppehälle långt senare än vad Vita huset officiellt medgett.

Nu har Wikileaks släppt en mystisk krypterad fil, uppger den amerikanska it-tidningen Wired. Filens namn: Försäkring.

Den oerhört tunga filen, som postats på sidan om kriget i Afghanistan, är på 1.4 GB och är krypterad med AES256. Filen är större än alla andra filer på sidan tillsammans.

Filen har dessutom postats på en torrentsida där den är fri att laddas ner.

Cryptome, en annan sajt som läcker hemligheter, spekulerar i att filen kan ha postats som en försäkring i det fall något skulle hända Wikileaks sajt eller grundaren, Julian Assange.

Om Wikileaks utsätts för hackerattacker - med avsändaradress myndigheterna - eller Assange grips skulle sajten kunna skicka ut lösenord eller krypteringsnycklar och låta alla som laddat ner den läsa innehållet.

2 augusti 2010, 17:36
Medlem
Inlägg Re: Wikileaks släpper mystisk "försäkring"
och, tjae, om ni vill vara med och leka...

http://cryptome.org/0002/wl-diary-mirror.htm

2 augusti 2010, 17:39
Medlem
Smart gjort.. Dröjer kanske ett par dagar innan USA drar fram terroristkortet.

Låter som ett PR knep mest, men visst vore det kul om det stod något intressant.

2 augusti 2010, 21:29
Medlem
Jag gillar dem! Vore kul om det verkligen står så smaskiga saker att de kan använda det för utpressning.

2 augusti 2010, 21:57
Medlem
http://www.expressen.se/Nyheter/1.20850 ... -wikileaks

Hittills har Wikileaks finansierats genom frivilliga donationer.
Nu ansluter sig sajten till nya betaltjänsten Flattr.
Pirate Bays Peter Sunde, som ligger bakom tjänsten, är beredd att ta strid för det kontroversiella samarbetet.
"Vi tycker det är skitskoj att Flattr kan hjälpa för så viktiga saker", skriver han på Twitter.

Världen fortsätter att vara spännande!

4 augusti 2010, 07:39
Medlem
"Let's be clear: WikiLeaks is not a news organization; it is a criminal enterprise"

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/co ... 02627.html

4 augusti 2010, 15:08
Medlem
Yetin skrev:
Jag gillar dem! Vore kul om det verkligen står så smaskiga saker att de kan använda det för utpressning.

Jag har aldrig lagt märke till det förut men hot om att släppa ut info kanske är ett vanligt tillvägagånssätt för dem? Hittade ett par på kort tid när jag kollade igår.

Sajten kan säkert användas på ett mer lukrativt sätt än vad det gör nu.

4 augusti 2010, 16:15
Medlem
Timeless skrev:
Yetin skrev:

Jag har aldrig lagt märke till det förut men hot om att släppa ut info kanske är ett vanligt tillvägagånssätt för dem? Hittade ett par på kort tid när jag kollade igår.

Jag tänkte inte på att utpressa dem på pengar, det vore ohederligt och skulle göra att wikileaks förlorar allmänhetens stöd. Men man kan ju använda det för att få amerikanerna att låta bli att döda eller fängsla folk som de mbrukar göra med alla de inte gillar.

4 augusti 2010, 16:21
Medlem
Savanten Svante skrev:
"Let's be clear: WikiLeaks is not a news organization; it is a criminal enterprise"

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/co ... 02627.html

De är roliga de där konservativa hökarna. USAs säkerhet hade inte varit hotad om de inte själva skapat ett hot. Märkligt hur somliga kan kalla det där landet en demokrati.

4 augusti 2010, 16:21
Medlem
Yetin skrev:
Timeless skrev:
Yetin skrev:

Jag tänkte inte på att utpressa dem på pengar, det vore ohederligt och skulle göra att wikileaks förlorar allmänhetens stöd. Men man kan ju använda det för att få amerikanerna att låta bli att döda eller fängsla folk som de mbrukar göra med alla de inte gillar.

Men det räknas inte som utpressning imo. edit: eller kanske.. skitsamma.
Får sajten vara kvar och fler blir mer skeptiska till krigets existens (oavsett orsak), så är en (förhoppningsvis) naturlig effekt att kriget tar slut fortare än det skulle göra annars.

Det blir lite som att skjuta sig i foten att säga att de som släpper vettig information som inte konspirationsmedia någonsin tar i, är kriminella. Hoppas jag..

Senast redigerad av Timeless 4 augusti 2010, 16:28, redigerad totalt 1 gång.

4 augusti 2010, 16:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.