Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Enkelt genfel som orsak till autism 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Enkelt genfel som orsak till autism
Det har identifierats en enstaka genavvikelse som leder till vissa former av autism (lågfungerande förmodar jag). Den tänkta tillämpningen är att tillsätta motsvarande protein så ska alltså redan levande personer kunna omvandlas till NT. Men det innebär förstås också per automatik att man kan eliminera avvikelsen med embryodiagnostik.

Är det ett enstaka genfel som ger klassisk autism är det uppenbarligen så att autismspektrum är en slask med olika orelaterade fenomen. Då är det heller inget hot mot den överlägsn.., ehhh glöm det, den autistiska personlighetstypen om man börjar utrota LFA med PGD. Efterfrågan på medicinska interventioner mot högfungerande autism som sådan kan då snarare minska. De handikappande dragen kan bekämpas ett och ett i lugn och ro om LFA försvinner så den föräldrahopen slutar att desperat efterfråga utrotning av hela autismspektrum, och så får man loss massa pengar till LSS och specialklasser för högfungerande.

Över en månad gammalt tydligen...
http://www.expressen.se/halsa/svenskar-kan-ha-knackt-autismgatan/

EDIT: PGD är svindyrt och används i ytterst få fall, men det ligger inte i teknikens natur utan beror på att staten ännu inte gjort nån ordentlig utredning av etiken kring det, så man har bara godkänt det för ett litet fåtal syften och hoppats ingen ska prata om det mer. Det skulle förstås bli mycket billigare om det gjordes på industriell skala som standardmetod för att göra barn.


26 oktober 2013, 22:37
Moderator
Inlägg Re: Enkelt genfel som orsak till autism
Hm, nu är du väl ändå ute och cyklar lite, Yetin? Vi diskuterade det där i en tråd (var???) när det var aktuellt, och jag citerade ur den faktiska studien som jag letade upp i en databas. Det var inte särskilt clearcut.


27 oktober 2013, 16:04
Medlem
Inlägg Re: Enkelt genfel som orsak till autism
Jaha, det kunde man ju ge sig fan på. Jag hade för mig jag kände igen det.


27 oktober 2013, 16:48
Moderator
Inlägg Re: Enkelt genfel som orsak till autism
Nu hittade jag tråden: http://aspieforum.se/viewtopic.php?f=28&t=4899 Intressant, men på ett mycket mycket tidigt stadium.


27 oktober 2013, 18:33
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Som gäst saknar du privilegier.

cron