Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Svenska kontra finska skolsystemet! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Svenska kontra finska skolsystemet!
Jag läste en intressant artikel (i form av recension av en bok) om varför det finska skolsystemet går så bra medan det svenska går allt sämre.
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/pasi-sahlberg-finnish-lessons-what-can-the-world-learn-from-educational-change-i

Ett utdrag:
Citera:
[Jan Björklund] vädjade till ett sunt förnuft men inte till faktiska kunskaper om skolverkligheten. Sunt förnuft säger att elitklasser är bra – de bästa eggar varandra! Erfarenheten visar att det är tvärtom. I blandade klasser presterar både svagare och starkare elever bättre.

Sunt förnuft säger att det krävs prov och betyg så ofta som möjligt. Erfarenheten visar att ett övermåtta av prov och betyg tvärtom försämrar skolarbetet. Lärare och elever frestas att uteslutande lägga sig i träning för proven. Kunskap reduceras till förmågan att svara på en begränsad och förutsägbar uppsättning frågor.

Sunt förnuft säger att utvecklingen kräver en koncentration på särskilt matnyttiga och krävande ämnen som matematik och språk. Erfarenheter säger tvärtom att bredd befordrar djup. Estetiska ämnen är vikiga för kreativiteten.

Sunt förnuft säger att det blir bättre resultat ju fler lektioner som eleverna tvingas gå på och ju mer tid lärarna vistas på skolan. Den fins­ka erfarenheten visar att resultaten blir bättre med kortare skoldag både för elever och lärare.

Sunt förnuft säger att stat och kommun noga måste övervaka hur skolorna sköter sig och lärarnas gör sitt jobb. Alltså inrättas ett fint närverk av kontrollinstanser med skolinspektionen i spetsen. Lärarnas arbetstid slammar igen av alla rapporter som de måste skriva och alla möten som de måste gå på. En mängd skenbart exakta mätresultat säger hur bra en skola är.

Den sista punkten förvånade mig en aning dock: Jag har också länge trott att kvalitetskontroll ger bättre kvalitet, men med alla dessa rapporter som måste skrivas, för att kvalitetskontrollen ska kunna genomföras, kan jag se varför det kanske inte alltid måste vara sant.

17 februari 2012, 00:16
Medlem
Inlägg Re: Svenska kontra finska skolsystemet!
Den där dokumentationshetsen ställer till det i allt fler yrken.
Dels i skolan, vilket jag hört från flera av mina barns lärare, men också inom vården. Daganteckningar ska göras 4ggr per dygn, helst. Ger det bättre vård att personalen sitter inne på kontoret och skriver i evigheter under varje pass? Nej, just det.

17 februari 2012, 01:37
Medlem
Kvalitetssäkringar är väl som andra säkringar, de behöver bytas ut.

Vi behöver fler 10A-säkringar.

17 februari 2012, 01:52
Moderator
Intressant och viktigt, men måste man tänka också...

Nöjer mig så länge med en kompletterande synvinkel på det svenska skolsystemet av samme Liedman (länkad till från den första artikeln):
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/for-friskolan--ur-tiden

17 februari 2012, 04:49
Medlem
CodeRedAlert skrev:

Förr hade man expedition, administrativa assistenter och sekreterare för att ta hand om pappersflödet så att var och en kan koncentrera sig på att göra det arbete man är anställd för (och ofta har utbildning inom). Att de stödfunktionerna slimmats bort är det största hindret för effektivt arbete vi har på firman jag jobbar på - känns som rena sabotaget många dagar.

17 februari 2012, 20:27
Moderator
nallen skrev:
CodeRedAlert skrev:

Förr hade man expedition, administrativa assistenter och sekreterare för att ta hand om pappersflödet så att var och en kan koncentrera sig på att göra det arbete man är anställd för (och ofta har utbildning inom). Att de stödfunktionerna slimmats bort är det största hindret för effektivt arbete vi har på firman jag jobbar på - känns som rena sabotaget många dagar.

Instämmer med båda! Och med tråden som helhet!

(Vill också tillägga att administratörers arbete ofta grovt underskattas. Vilken professor som helst fixar det sannerligen inte. Fast det har ju inte specifikt med skolan att göra...)

21 februari 2012, 14:40
Moderator
Nej, exakt. Det blir slöseri med både professorns och arbetslösa eller felplacerade byråkratbegåvningars kompetens.

21 februari 2012, 14:43
Medlem
Incognita skrev:
(Vill också tillägga att administratörers arbete ofta grovt underskattas. Vilken professor som helst fixar det sannerligen inte. Fast det har ju inte specifikt med skolan att göra...)

Inte specifikt, men ändå en del av problemet. Den där typen av värderande hierarkier finns det tyvärr exempel på överallt i samhället och de som befinner sig högre upp(*) i en nog så administrativ hierarki ges tolkningsföreträde framför de som befinner sig lägre ner (och det även i frågor som faller utanför deras "kompetensområde").

-----

(och ordet "högre" använder jag enbart på grund av att jag jämför den administrativa hierarkin med den hierarki som förekommer vid till exempel ett husbygge, det vill säga det handlar om en enbart rumslig skillnad i altitud).

21 februari 2012, 18:11
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.