Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Multitouchtangentbord? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Multitouchtangentbord?
Jag tycker det går segt att skriva kod och matte med mitt tangentbord. Inte nog med att tangenterna blir fulla i kattpäls och allmän skit, det är ont om grekiska bokstäver och parenteser av olika slag är jobbiga att skriva. Art lebedevs kreationer* är något dyra. Att använda en sån där billig dator med multitouchskärm (kineskopior på ipad) som tangentbord skulle kanske lösa problemet. Men finns det nån bra programvara för att göra det? Annars får jag nog ta och göra en egen keymap och klistra fast egna symboler på mina tangenter, det verkar inte så jobbigt. Löser inte kattproblemet men det är väl enklare så...

* http://www.artlebedev.com/

19 januari 2012, 00:58
Medlem
Inlägg Re: Multitouchtangentbord?
En annan idé kan vara att använda ett SUN-tangentbord med US-amerikansk layout och compose-knapp. Den US-amerikanska layouten har alla olika parenteser lättare åtkomliga. Compose-knappen används för att konstruera tecken som inte finns direkt åtkomliga på tangentbordet (lättare än ALT+kod).

Jag har aldrig testat det själv, men det borde gå att lägga till egna kombinationer till Compose-knappen, till exempel för grekiska tecken (den övre gränsen för antalet möjliga kombinationer är lika med antalet möjliga unika kombinationer av två teckentangenter).

Jag har dock bara använt SUN-tangentbord i kombination med *nix-system, så jag vet inte hur bra de fungerar tillsammans med andra OS.

På andra tangentbord kanske du kan lägga till fler "Alt GR"-alternativ!?

19 januari 2012, 02:26
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.