Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Svenska Slut! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Svenska Slut!
Svenska Slut var en svenskproducerad SF-serie som sändes i Sveriges Television 2002. Serien sändes i 6 delar och handlade om ett överjordslager för uttjänt kärnbränsle. Det var en blandning av surrealism, komedi, drama, diverse bisarrerier, SF och lite robotkärlek också. Den svenska som talades var en sorts framtidssvenska, men ändå tillräckligt likt för att kunna förstås. Kackerlackorna (med namn som TeddyCore och Loretta) har också en del att säga... Rock'n'roll spelar en liten roll också.

Jag såg just om alla avsnitt och "kult" är ordet som kommer för mig. Svenska Slut blev tydligen aldrig någon succé när den sändes, men jag gillade den lika mycket då som nu. Allt är väldigt lo-fi och budgeten var troligen låg, men det passade perfekt in i seriens verklighet och jag har nog aldrig sett något liknande - eller något som varit så innovativt - åtminstone inte något som producerats i Sverige, vilket också gör det hela så mycket roligare, eftersom Sverige inte direkt är känt för att göra bra SF (om inte Rymdinvasion Lappland faller en på läppen, förstås... :P ).

En annan svensk SF-produktion värd att nämna, bara så här i förbifarten, är Storm, som jag tyckte var riktigt bra.

Svenska Slut rekommenderas helt klart (till SF-fans, till språkintresserade, till alla).

17 december 2011, 00:13
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.