Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Gruppen mest sjuka äldre vansköts. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Gruppen mest sjuka äldre vansköts.
http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2011december/bristerivardochomsorgomdemestsjukaaldre
Citera:
  • 28 000 av de mest sjuka äldre – motsvarade 9 procent av gruppen – vårdades under 2010 på sjukhus för ett sjukdomstillstånd som en väl fungerande primärvård och äldreomsorg i många fall hade kunnat förebygga.
  • 49 000 eller 16,6 procent i gruppen hade behandlats med minst ett läkemedel som kan vara olämpligt att ge äldre personer.
  • 28 000 personer (9,4 procent) använde minst tre psykofarmaka samtidigt.
  • Hälften av landstingen har inte beskrivit de mest sjuka äldres särskilda behov i sina uppdrag till primärvården.
  • Den basala hemsjukvården brister i tillgänglighet och läkarmedverkan. Avancerad hemsjukvård bör byggas ut. Alla får inte en individuell plan och en fast vårdkontakt, som de behöver.
  • De mest sjuka äldre riskerar att missgynnas av vårdvalssystemet, om de inte har en engagerad företrädare.

Skönt att jag rökte i så många år(förhoppningsvis blir det en förtidig död), så jag slipper det där :?

15 december 2011, 09:46
Moderator
Inlägg Re: Gruppen mest sjuka äldre vansköts.
Ja, mentaliteten att man inte är värd att finnas om man ligger andra till last är en seg kulturstruktur i Sverige. Och numera odlas den då igen avsiktligt politiskt. Jo, jag vet att de flesta är helt ovana vid att ens titta efter sådana långsiktiga mönster, men jag är helt övertygad om att det är den mentaliteten som inte spökar, utan är vid liv och ny välmåga, injicerad så att seniliteten har försvunnit.

Icke desto mindre nyttigt och nedslående att få svart på vitt.

15 december 2011, 10:28
Medlem
Inlägg Re: Gruppen mest sjuka äldre vansköts.
Och detta trots allt valfläsk om "vårdskolaomsorg" som alla(!) politiker alltid kör med :x

15 december 2011, 15:59
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.