Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Ny skollag. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Ny skollag.
http://www.skolverket.se/lagar_och_regler/skollagenochandralagar/viktigaforandringar
Citera:
Lärares och rektorers allmänna befogenheter förtydligas. Fler disciplinära åtgärder ska kunna användas mot elever som stör andra elevers trygghet och studiero. Skriftlig varning och tillfällig avstängning även i grundskolan är några nya åtgärder.

En trevlig förändring.

19 september 2011, 18:01
Medlem
Inlägg Re: Ny skollag.
De som kommer drabbas är aspergerbarn. De kommer att straffas med den nya lagen.

19 september 2011, 19:16
Medlem
Jepp, det är den som jävlas tillbaka som kommer straffas, inte den som jävlas först. Som det alltid varit, men med nya bestraffningar tydligen. Lärarna kommer såklart göra skillnad på ungar de gillar och ungar de inte gillar, och ungar som kan tänka har aldrig varit populära.

20 september 2011, 06:43
Medlem
Den enda egentliga skillnaden mellan en 45-årig normalfungerande lärare och en 13-årig normalfungerande elev i relation till aspergare är kosmetisk i form av fysiskt åldrande. På insidan hade 45-åringen lika gärna kunna ha varit en 13-åring när det gäller det instinktiva förakt de känner för avvikande. Att mediokra lärare hatar eller vill neutralisera/förminska/kontrollera aspergerbarn är i det närmaste biologiskt betingat.

20 september 2011, 07:37
Medlem
Jag tror och hoppas att era analyser är felaktiga.

20 september 2011, 08:37
Medlem
Guldhamster skrev:
Den enda egentliga skillnaden mellan en 45-årig normalfungerande lärare och en 13-årig normalfungerande elev i relation till aspergare är kosmetisk i form av fysiskt åldrande. På insidan hade 45-åringen lika gärna kunna ha varit en 13-åring när det gäller det instinktiva förakt de känner för avvikande. Att mediokra lärare hatar eller vill neutralisera/förminska/kontrollera aspergerbarn är i det närmaste biologiskt betingat.

Lärare vill väl att det ska vara lätt.
Har man en ojämn begåvningsprofil är det inte lätt.Då blir det jobbigt.Då kan man generalisera och bestämma sig för att eleven är dålig generellt.
Jag har haft flera otroligt dåliga lärare,bland annat en naturkunskapslärare som gav mig det glada beskedet att jag fick en två istället för en trea när jag hade haft ett fel sammanlagt på alla skrivningar.
Men jag hade ju mycket frånvaro och hans lektioner var ju såååååå givande.
Jag såg ju trött ut också då kan man inte få höga betyg.

21 september 2011, 22:31
Moderator
Så hemskt med alla dessa dåliga (rent illvilliga?) lärare flera av er har haft! :shock: Själv kände jag mig betydligt mer accepterad av lärarna än av mina jämnåriga. Men så var jag ju inte utåtagerande heller.

Jag såg många tråkiga exempel på dålig förståelse mellan lärare och de mest utåtagerande eleverna i klassen. Båda parterna hade svårt att sätta sig in i den andres perspektiv, och det verkade så hopplöst svårt att mötas. Där har läraren genom sin roll givetvis ett större ansvar, men kan behöva konstruktiv vägledning. Det borde finnas utrymme för betydligt mer reflektion och utveckling av kommunikationen inom utbildningsväsendet.

Och läraren kan inte ensam bära allt ansvar för samspelet.

22 september 2011, 16:32
Medlem
Jag tror det här kommer ha störst effekt på de som stör i lektionerna.
Minns sista gången vi hade en viss lärare som kom o öppnade dörren o gick, kom tillbaka vid lektionsslut och sa att vi kunde gå nu.
Sedan fick vi ny lärare som naturligtvis knäcktes han också.

Sitta där i stimmet och försöka lära sig något var lönlöst.

23 september 2011, 00:29
Medlem
http://www.corren.se/ostergotland/norrkoping/?articleId=5854603&date=&menuids=
Citera:
Efter bråk och skadegörelse har fem elever på Navestadsskolan i Norrköping omplacerats, utan föräldrarnas godkännande, med stöd av den nya skollagen.

Enligt Skolverket är det förmodligen första gången som elever tvångsförflyttas, skriver lokala medier.

- Det är en liten grupp som ställer till det för andra. Många elever känner sig hotade och oroliga för att gå till skolan, säger skolans rektor, Thomas Olsson, till Norrköpings Tidningar.

Så vilka är dessa fem?
Vilken grupp är det som drabbats?

24 november 2011, 15:27
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.