Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Autistiska barn har fler hjärnceller 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Autistiska barn har fler hjärnceller
Incognita skrev:
Om den bristfälligt belagda hypotesen skulle visa sig stämma skulle det kanske kunna kopplas till att vi är mindre benägna att generalisera och mer benägna att se komplexitet, variation... kaos. Vi är inte lika snara att dra slutsatser genom att koppla det till mönster innan vi har sett hela pusslet. Det gör en stor del av tillvaron väldigt kognitivt belastande - men när de sista pusselbitarna visar sig göra bilden till något helt annat än vad NT-hjärnan extrapolerat, så är det vi som ser det.

Just det skulle kunna förklara varför journalisterna och/eller forskarna genast utgår från att fler hjärnceller måste vara en störning och inte ett väldigt värdefullt komplement hos en art vars största styrka är just mångfald.

Kan ju vara så också. Fast då återstår att förklara de aspergare som faktiskt inte ser nyanserat eller flexibelt på saker, utan väldigt förenklat och rigitt, rentav kört. Dem finns det ju också gott om. (Flera av?? Jag vet inte, och där kanske man också får räkna med underdiagnosticering av den "flexibla typen".) Beror det på att de i själva verket ser så nyanserat att de stänger av så återstår väl det att visa i tillräckligt många fall. Ser de kaos, som väl många av dem gör, så är det ju en brist - om inte i varseblivningen som sådan, så i struktureringen.

Men visst reagerar jag ju en del mot aspergare som oreflekterat, eller av förståelig revanschlystnad men knappast förnuft, tar varje chans att skriva upp oss och ner alla andra, precis som en del på annat håll har gjort även om den här artikeln.

10 november 2011, 03:08
Medlem
Citera:
I genomsnitt hade de autistiska barnen 67 procent fler celler i i dessa områden.
:shock:
Blir mitt nästa argument när jag skall förklara mitt handikapp, jag har nästan 70% fler hjärnceller än er idioter.

10 november 2011, 03:54
Medlem
Autistiska barn är duktiga hamstrar.

13 november 2011, 21:11
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.