Reklamombudsmannen är tandlös.
Snubblade på den här artikeln.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13584731.abJaha bra att någon tar tag i det, hela nio stycken låg tydligen bakom anmälan. Ordningen är "återställd".
Men jag hade ett minne i bakhuvudet om att RO sysslade med navelskåderi.
RO om saken
http://www.reklamombudsmannen.org/Uttalanden/Uttalande.aspx?page_id=770De anser sig ha FÄLLT annonsören "
Svenska Mässan Möten och Hotell AB"
Jag är oförmögen att se någon som helst konsekvens mot annonsören.
Här har några pedagogfittor försökt använda argument som "en artikel" mot en kapitalistiskt marknadskraft.
Och det är hit vi konsumenter hänvisas när vi ser reklam som är stötande på något vis.
Nu har resultatet bara blivit att annonsören fått mer reklam, helt gratis.
Samma visa verkar det vara i
samtliga "fällda" ärenden hos RO.
När jag frågade dem för någon månad sedan(i annat ärende) om de ens har möjligheter att dela ut någon form av konsekvenser så blev det väldigt tyst. Jag blev helt plötsligt ignorerad.
Jag vill ha en förändring så att RO får möjligheter att utdela någon form av konsekvenser mot de företag som bryter mot reglerna. "
En ynka tusenlapp är ofantligt mycket hårdare straff än en klapp på axeln".
Varför skulle inte RO kunna ha lite auktoritär ställning istället?
Jag är öppen för ideer på hur jag kan röra om i den där grytan av inbördes beundran.