Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Skattesmitare återvänder till Sverige! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Skattesmitare återvänder till Sverige!
http://www.dn.se/ekonomi/rikedomarna-flyttar-tillbaka-till-sverige

Inte för att jag tror att de gör det för att de vill vara justa, men det görs i alla fall :)

3 september 2011, 22:27
Moderator
Inlägg Re: Skattesmitare återvänder till Sverige!
Och om jag tolkar artikeln rätt beror det på åstramningar därborta och inte borgarnas rikemanspolitik här hemma. Får bara hoppas att de inte kommer att lyckas vrida till det så i sin propaganda heller.

4 september 2011, 00:06
Medlem
Självrättelse...
Precis som om skattesmitarna tar hem sina pengar pga. en senkommen moralisk ågren. De gör ju det enbart ur profitsynpunkt vilket även framkommer tydligt i artikeln.

Varför försöker de då ändå vinkla så där förljuget?

4 september 2011, 11:41
Medlem
Jag skulle säga att "självrättelse" är ett byråkratiskt begrepp som ger vanliga skattebetalare en viss marginal. Däremot tycker jag att skattesmitning i stor skala inte borde vara möjlig från första början - särskilt inte för folk som har mer än råd att betala sin skatt i Sverige. Det är ju de fifflande direktörerna och företagsledarna (*hostkampfradhost*) som borde sättas dit, men det tycks råda något slags vd-dyrkan just nu (modertrattarnas fel?). Att någon försöker dra av sin cykel som tjänstefordon - och dessutom åker dit för det - är ju småpotatis i jämförelse med vad direktörerna gör - och dessutom kommer undan med.

4 september 2011, 12:44
Medlem
Jo, det är väl en byråkratisk term då.

Jag tycker att det ordet borde användas i en biblisk, moralisk betydelse.

Tänk på att regelbundet ägna dig åt självrättelse, käre byrådirektör - annars kommer du icke till himlen.
Även i artikeln alltså.

Men så är jag också en naiv idealist.
Eller var, åtminstone.
Nu är jag mer som en förhärdad brottsling.

Jag vill dra av mina skor som tjänstefordon. Går det igenom, tro?

4 september 2011, 13:07
Medlem
Jag skulle vilja dra av min sekreterares kläder; går det för sig, tro?

4 september 2011, 13:39
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Tänk på att regelbundet ägna dig åt självrättelse, käre byrådirektör - annars kommer du icke till himlen.
Även i artikeln alltså.

Ja, så borde det vara.

4 september 2011, 13:40
Moderator
Schueberird skrev:
Jag skulle säga att "självrättelse" är ett byråkratiskt begrepp som ger vanliga skattebetalare en viss marginal. Däremot tycker jag att skattesmitning i stor skala inte borde vara möjlig från första början - särskilt inte för folk som har mer än råd att betala sin skatt i Sverige. Det är ju de fifflande direktörerna och företagsledarna (*hostkampfradhost*) som borde sättas dit, men det tycks råda något slags vd-dyrkan just nu (modertrattarnas fel?). Att någon försöker dra av sin cykel som tjänstefordon - och dessutom åker dit för det - är ju småpotatis i jämförelse med vad direktörerna gör - och dessutom kommer undan med.

Visst är det så. Och visst vill modetrattarna göra det värre och tycker man ska slippa hymla med ett så vackert stycke mänsklig natur, men det är inte som sådant deras fel. Det har varit så all den tid jag minns, och jag har för mig att det har legat som en solid grund under "saltsjöbadsandan" och sossarnas "samexistens med kapitalismen". Inte heller de har någonsin varit särskilt intresserade av människovärde eller likhet inför lagen jämfört med krass "samhällsnytta", det vill säga "vi måste skona direktörerna (de stora, förstår sig — också det precis som modetrattarna, fast de senare lyckas lura småföretagarna bättre) för de är så mycket mer samhällsnyttiga än andra". De har bara haft vett att inte säga det högt (och många av dem har kanske inte ens vetat om det). Men deras fel är det inte heller: det lär gå tillbaka till åtminstone frihetstidens fattigstat och kanske Vasas och Oxenstiernas staten-som-storgodstänkande, en krass syn på människor som kuggar i en maskin värderbara enbart efter den materiella "samhällsnytta" de synes leverera. Ungefär. Något idéernas land har Sverige ingen tradition som.

4 september 2011, 14:12
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.