Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Lymfsystemet 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Lymfsystemet
Ställ frågor här, tack. Lymfsystemet är mitt nya intresse.

Glöm inte att backa ut ur tråden.
Se så, iväg med sig.

28 april 2011, 21:56
Medlem
Inlägg Re: Lymfsystemet
*backar ut ur tråden*

28 april 2011, 21:57
Medlem
*backar in i tråden igen*

Kan Ers Tanthet svara på vad man ska ha lymfsystemet till?

28 april 2011, 22:07
Medlem
Jag böjer mig inte för någon. *stannar kvar i tråden*

Nä dra på trissor, tant. Visa vad du kan nu då!

28 april 2011, 23:03
Medlem
Jo, nu ska di få höra vad Farbror Freja tar fram
ett lymfödem
som man kan...
dränera medelst en kanotatramm
tamdadam

Parallellt med blodcirkulationen så har vi lymfsystemet vars syfte är att transportera bort döda celler, proteinpartiklar, virus, bakterier och allehanda skräp samt vätska som ligger mellan cellerna.
Blodbanan tar upp ca 80-90% av vätskan som trycks ut ur cellerna men klarar ej av att ta upp resterande vätska och det som räknats upp ovan.
Här rycker alltså lymfsystemet in, kroppens avfallshanterare och första försvarslinje mot smittsamma och skadliga inkräktare.
Dagligen transporterar ett friskt lymfsystem upp till 2l vätska längs lymfkärlen och upp till vänstra sidan av övre bålen, närmare bestämt stora vener i halsen där lymfflödet töms ut i blodbanan igen för vidare transport till lever och njurar.

Lymfsystemet cirkulerar inte som blodet gör med en enda stor motor -hjärtat- utan transporteras uppåt i kroppen med hjälp av det som kallas lymfhjärtan, små muskel som sköts av det paranormala nervsystemet.
Dessa lymfhjärtan sitter som ett pärlband på alla de större lymfkärlen som består av glatt muskulatur likt den i tarmsystemet och skapar ett sug uppåt med sitt pumpande. Längst ut mynnar lymfkärlen ut i tunna hårkärl (kapillärer) som är som små sugrör som suger upp vätska och överflödiga partiklar som hamnat utanför cellkärnorna.

29 april 2011, 00:12
Medlem
Vart tar skräpet vägen efter att det har transporterats via lymfsystemet?

29 april 2011, 01:19
Medlem
Slaggprodukterna hamnar tillbaka i blodbanan och transporteras till levern och njurarna har jag för mig. Men den biten är väldigt diffus även för mig, faktiskt!

Ska fråga en lymfterapeut som borde veta sådant.

Men lymfknutorna eller noderna som de också kallas har till uppgift att identifiera skadliga partiklar och aktivera immunförsvaret vid behov. Så lymfsystemet är lika viktigt som blodcirkulationen.
Kunskapen släpar efter betänkligt dock. Inte ens läkarna vet om lymfsystemets hela funktion och kan diagnostisera underfunktion. De flesta med primärt eller sekundärt lymfödem går i genomsnitt 8-20 år utan rätt diagnos!

När man har nedsatt lymffunktion så hinner inte lymfkärlen transportera bort all lymfvätska vilket på sikt resulterar i ödem, dvs. svullnad och värk i kroppsdelen som drabbats. Första stadiet är ofta en tyngdkänsla i den drabbade kroppsdelen (det kan utvecklas ödem i alla olika kroppsdelar eller i flera på en gång).
Sedan uppkommer ökad svullnad som första tiden går ner under natten eller uppkommer i olika perioder beroende på en massa orsaker. Mer om det senare.
Nästa stadium är att svullnaden blivit mer konstant och bestående och är nu kroniskt progredierande. Kroppen utvecklar fettceller och bindväv på ställen med stillastående ödem.

Sista stadiet är hyperkeratos. Huden blir då hård och spricker.

Ett (oftast obehandlat) lymfödem kan också leda till att bakterier flyter runt i vätskan mellan cellerna alldeles för länge istället för att transporteras till lymfnoderna för identifiering och därmed förstöring vilket gör att bakterierna i värsta fall hinner föröka sig lavinartat.
Detta resulterar ofta i rosfeber som är en lokal inflammation i vävnaden. Om antibiotika då inte sätts in omedelbart kan den bakteriebemängda vätskan ta sig via lymfsystemet till blodbanan vilket medför akut sepsis, alltså blodförgiftning.
Ett livsfarligt tillstånd.

29 april 2011, 10:49
Medlem
Vem var det som upptäckte lymfsystemet?

30 maj 2011, 11:53
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.