Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Kina har visioner 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Kina har visioner
Ufo skrev:
Fy vilken hemsk ide 4,5 ggr Sveriges befolkning i en enda stad.
Jag vantrivs i min stad på 20000 i befolkning.

Skogen o vildmarken nästa.

Håller förvisso med dig men själva idén med en megastad är fortfarande intressant. Hitler gillade ju storskalig stadsplanering han också men han föredrog själv att tillbringa tiden på Berghof.

30 januari 2011, 15:52
Medlem
Klokt av Doffe. Man ska inte bo med boskapen. Hur skulle det se ut :mrgreen: .

30 januari 2011, 16:27
Medlem
Guldhamster skrev:
själva idén med en megastad är fortfarande intressant.
Absolut.
Jag har svårt att få ihop det praktiska. Hur löser de mat/vatten tex det är ju sånt som måste levereras i oförändrad mängd hela tiden.
Hur blir det med luftföroreningar när ytan utan natur är så stor. osv........

1 februari 2011, 23:00
Medlem
Guldhamster skrev:
Ufo skrev:
Fy vilken hemsk ide 4,5 ggr Sveriges befolkning i en enda stad.
Jag vantrivs i min stad på 20000 i befolkning.

Skogen o vildmarken nästa.

Håller förvisso med dig men själva idén med en megastad är fortfarande intressant. Hitler gillade ju storskalig stadsplanering han också men han föredrog själv att tillbringa tiden på Berghof.

Jag fascineras av de paralleller du hela tiden drar mellan dig själv och Hitler.
Vilka fler paralleller finns det?

Låt mig gissa:
Du angriper oprovocerat en halt polack på stan,men polacken får oväntat hjälp av en engelsman, som du inte får in några träffar på,då springer du iväg och biter en 130 kilos ryss i benet sedan kommer en amerikan och och ger ryssen ett basebollträ och sedan slår alla dessa personer dig till mos?

När du spelar golf och du håller på att förlora brukar du då gömma dig i bunkern?

2 februari 2011, 11:58
Medlem
Jag skulle inte gilla att leva i en megastad men idén har jag varit fascinerad av länge. Kina har en möjlighet att bygga upp ett samhälle som inte är bilbaserat, och de har långsiktighet och kompetens. Att bygga ihop ett så stort område är lite oroväckande på så sätt att man förintar naturliga ekosystem över en stor yta. Tänker de göra samma misstag som västvärlden och låta glesa förorter breda ut sig många mil från stadskärnorna, så att ingen har tillgång till riktig natur, och alla måste ha bil? Jag tror inte det, de vill inte göra sig beroende av privatbilism. Kanske blir det lite mer som "the metro" i filmen metropia. Att göra pendlingsavstånden längre kan ju förhindra att storstäderna växer som tumörer.

2 februari 2011, 22:02
Medlem
I Japan har de ju redan hela städer/regioner bestående av urbaniserade förorter, där väldigt många pendlar med snabbtåg till Tokyo.

2 februari 2011, 22:11
Medlem
Guldhamster skrev:
I Japan har de ju redan hela städer/regioner bestående av urbaniserade förorter, där väldigt många pendlar med snabbtåg till Tokyo.

Ok, liknar de våra västerländska förorter, eller är de tätare? Kanske är en fråga om smak snarare än nödvändighet att folk åker bil, vid närmare eftertanke.

2 februari 2011, 22:13
Medlem
Yetin skrev:
Ok, liknar de våra västerländska förorter, eller är de tätare? Kanske är en fråga om smak snarare än nödvändighet att folk åker bil, vid närmare eftertanke.

Vet inte, men av bilder jag sett ser de ut att vara ganska täta. Tokyo-området är väl redan i praktiken en slags megastad, dock inte så stor som den de planerar i Kina.

2 februari 2011, 22:40
Medlem
Guldhamster skrev:
Yetin skrev:

Vet inte, men av bilder jag sett ser de ut att vara ganska täta. Tokyo-området är väl redan i praktiken en slags megastad, dock inte så stor som den de planerar i Kina.

Min bror har varit där, han sa att han åkte snabbtåg i en timme utan att lämna staden. Sjukt, fascinerande, eller båda, är frågan. Japans självmordsfrekvens är knappast en slump. Men det går ju inte att förneka att de åstadkommer saker.

2 februari 2011, 22:42
Medlem
Yetin skrev:
Guldhamster skrev:
Yetin skrev:

Min bror har varit där, han sa att han åkte snabbtåg i en timme utan att lämna staden. Sjukt, fascinerande, eller båda, är frågan. Japans självmordsfrekvens är knappast en slump. Men det går ju inte att förneka att de åstadkommer saker.

Jag skulle dock vilja bo i Sapporo om jag levde i Japan. Av japanerna själva vald till den stad som har högst livskvalitet. Nordlig stad som är ensam metropol på Hokkaido. Tempererade somrar som påminner om Ryssland eller Skandinavien, kalla snöiga vintrar, stackmoln och klarblå europeisk/sibirisk himmel, mycket natur. Allt annat än tättbefolkat på Hokkaido. Typ Japans svar på Vancouver ungefär.

Sapporo verkar vara den där perfekta utopiska drömstaden man ser i introt till gamla Megamanspel. Omgärdad av snöiga berg, fält av äppelträd, bevarad natur etc... Undersökningar har visat att japanerna i Sapporo är de lyckligaste i hela landet.

Bild

Bild

2 februari 2011, 22:56
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.